Page 182 - PU112_FI_Grey

Basic HTML Version

182
1/2012 PROJEKTIUUTISET
”Maltillista”, kuvailee sisustusarkkitehti Samu-
li Naamanka graafisen betonin maailmanval-
loitusta, joka on edennyt tasaisesti maa maal-
ta etsimällä sopivimmat jälleenmyyntikanavat
ja huolehtimalla siitä, että menetelmä tarjoaa
mitä lupaa.
Suomessa graafinen betoni on lyönyt itsen-
sä läpi lopullisesti.
– Tämän päivän trendejä kerrostaloraken-
tamisessa on eri materiaalien yhdistäminen.
Graafisesta betonista on tullut yksi työväline
tässä yhtälössä, Naamanka kertoo tunnettuu-
desta kotimaan markkinoilla.
Myös Pohjoismaissa tuote on otettu laajal-
ti käyttöön.
– Olemme antaneet määräaikaisia eksklu-
siivisia myyntioikeuksia maakohtaisesti esi-
merkiksi jollekin betonitehtaalle niin kuin Nor-
jassa tai tietylle valajalle, niin kuin Espanjassa,
hän määrittelee sitä taktiikkaa, jolla ulkomaan
markkinoille on rantauduttu.
Tällainen ”hidas strategia” toimii niin, että
Graphic Concrete Oy, tuotteen ympärille vuon-
na 2002 perustettu yhtiö, huolehtii jälleenmyy-
jän koulutuksesta graafisen betonin valmistuk-
sessa. Se takaa tuotteen korkean laadun tai ai-
nakin antaa suurimman mahdollisen varmuu-
den siitä omistajayhtiölle.
– Suomessa koulutusvaihetta ei enää tarvi-
ta, menetelmä tunnetaan niin hyvin, Naaman-
ka sanoo.
Keski-Euroopassa jälleenmyyntiverkosto on
toiminut jo jonkin aikaa ja yksittäisiä projekteja
toteutettukin useita. Tavoitteille odotellaan tu-
loksia vuoden parin vuoden päästä muun mu-
assa Hollannista, Ranskasta, Saksasta, Bene-
lux-maista, Tshekin tasavallasta, Italiasta ja Es-
panjasta. Japanissakin yhtiöllä on oma jälleen-
myyjänsä.
Parasta markkinointia on tietenkin saada me-
netelmä näkyville arvostettujen arkkitehtien
töissä. Yhdysvalloissa sijaitsevassa kohteessa
sitä on käyttänyt muun muassa yksi maailman
kuuluisimmista arkkitehdeista, brittiläinen
Nor-
man Foster
.
– Myös Suomessa on yhä kasvupotentiaalia,
mutta nyt jo yli puolet liikevaihdosta tulee ul-
komailta, Naamanka kertoo tilanteessa, jossa
ollaan vielä vasta murtautumassa muille mark-
kinoille.
Kantapään kautta,
mesenaattien myötäavustuksella
Samuli Naamanka ei ryhtynyt keksijäksi ai-
van kylmiltään, joskin myöhemmin hän olisi
varmasti toivonut opiskelleensa myös lakia, liik-
keenjohtoa ja markkinointia. Graafinen beto-
ni ei ollut mikään mikä tahansa keksintö, vaan
maailmanlaajuisesti lupaava ja nopeasti patent-
tia vaativa menetelmä.
Ennen Taideteollisen korkeakoulun sisustus-
arkkitehtuurin opintojaan 1990-luvulla Naa-
manka oli ehtinyt opiskella pari vuotta graafis-
ta suunnittelua Rovaniemellä ja fysiikkaa lisäksi
Oulun yliopistossa. Hänellä oli myös innostavat
opettajat ja haastava lopputyöprojekti Taide-
teollisessa. Naamanka oli nimittäin saanut toi-
meksiannon, josta hän teki samalla lopputyön-
sä ja jossa hänen tuli laatia laajennussuunnitel-
ma perinteiselle pesubetoniselle tehdasraken-
nukselle. Tämän hankkeen myötä syntyi graa-
finen betoni.
Kun pesubetonin valmistuksessa käytettävil-
lä pintahidastimilla saadaan muutettua beto-
nin pintakerrosta niin, että kiviaines jää näky-
viin, keksi Naamanka miten betonipintaa voi
muuttaa vieläkin kattavammin ja monipuoli-
semmin: pintahidastimilla voisi korvata paino-
TEKST I : SUSANNA LUOTO
KUVAT: GRAPH I C CONCRETE JA MARKUS PENT I K Ä I NEN
Graafinen betoni 15 vuotta
MALTTI ON VALTTIA
Samuli Naamanka rekisteröi keksimänsä graafisen betonin nuorena opiskelijana vuonna 1997.
Viisitoista vuotta myöhemmin tämä betonin kaunistusmenetelmä on arkea kotimaassa,
tuttu Pohjoismaissa, tasaisessa kasvussa Euroopassa ja saamassa jalansijaa
lupaavan näyttävästi Yhdysvalloissa ja Aasiassa.
Samuli Naamanka
Graafisen betonin keksijä Samuli Naamanka
haastaa ajattelemaan pilottiprojektien rahoi-
tuskuvion uusiksi:”Alkuun rahoitus kyllä
järjestyy, kun on kyse tuotekehityksestä,
vaikka moni ideahan tyssää jo kehittelyvai-
heessa. Hankaluudet alkavat, kun tuote siir-
tyy kaupallistamisvaiheeseen.”