128
Ristonmaan keskuspaloasema ja keskuskeittiö
1/2012 PROJEKTIUUTISET
dessä lisättiin keskuskeittiön kylmätilojen
määrää. Rakennukseen suunniteltiin myös
oma linja erikoisruokavalioiden mukaisten
annosten valmistukseen.
Tuotantotiloihin tehtiin alakattoratkaisu,
jossa on integroituna valaistus ja ilman-
vaihto. Katto pesee tietyin väliajoin itse it-
sensä.
– Toisen päädyn lastaussilta on iso ja
hallitseva osa rakennusta. Siltä puolelta ra-
kennus on varsin teknisen näköinen. Kes-
kuskeittiö suunniteltiin tuotannon ja teknii-
kan ehdoilla, Paavola muistuttaa.
Tehdasrakentamisen piirteitä
Molempien rakennusten rakennesuun-
nittelusta vastasi Mittatyö Suomi Oy ja ra-
kennusurakoitsijana toimi Peab Oy.
Mittatyö Suomi Oy:n toimitusjohtaja
Reino Hiltunen
kuvaa rakentamista Ris-
tonmaalla pitkälti tehdasrakentamiseksi.
Keskuskeittiön lastaustilojen tavaraliike-
järjestelyissä oli hänen mukaansa myös
liikerakentamisen piirteitä.
– Poikkeuksellista tehdasrakentamiseen
oli paloaseman henkilöstön majoitustilat
miehistökäytävällä. Myös letkujen kuivaus-
torni oli poikkeuksellinen tapaus, Hiltunen
täydentää.
Molemmat rakennukset ovat maavaraisia
teräsbetonielementtirunkoisia rakennuksia.
Keskuspaloaseman kantavissa vaakaraken-
teissa käytettiin terästä liittopalkeissa.
– Palkkien mitoitus oli palkkitoimittajalle
varsin haasteellista, sillä paikoin palkkien
jännevälit ovat pitkiä rakennekorkeuteen
verrattuna ja konehuoneen katossa on lä-
hes neljän metrin pituiset ulokkeet delta-
palkeissa. Ulokkeiden työaikainen tuke-
minen onteloiden asennusvaiheessa poh-
ditutti niin rakennesuunnittelijaa kuin ele-
menttiasentajaa, Hiltunen kertoo.
Rakennuksessa on useilla sivuilla teräs-
rakenteisia katoksia. Paloasemassa on te-
räsrakenteita myös konehuoneissa, ulko-
seinien teräsrungoissa ja korjaamohallissa.
Lattiat kovaa kulutusta varten
Peab Oy:n Keski-Suomen yksikön alue-
Ateriakeskuksessa valmistetaan joka päivä
noin 6 000 ruoka-annosta.
Massiivinen astianpesuosasto sijoitettiin
ateriakeskuksessa tuotantotilojen keskelle.
Ristonmaan ateriakeskuksessa tavara kul-
kee lastaussillalta tuotantotilojen kautta
takaisin kuljetukseen u:n muotoisen reitin.
Ateriakeskuksen tuotantotiloja ei haluttu
sulkea, vaan niihin tuodaan valoa ikkunoi-
den kautta.