mäisiä palkkeja. Korkeuden vuoksi piti
myös elementtien liitoksiin keskittyä ta-
vallista enemmän. Paikalla valetut väli-
pohjat toimivat myös korkean rakennuk-
sen jäykistävinä elementteinä, kertoo ra-
kennesuunnittelusta vastanneen Finnmap
Consulting Oy:n osastopäällikkö
Jenni
Vapaaoksa
.
– Tornin ulkoseinät piti toteuttaa sand-
wich-tyyppisillä rakenteilla. Lämpöliikku-
misen vuoksi ei voi käyttää esimerkiksi
muurausta julkisivumateriaalina, eikä par-
vekkeita voi toteuttaa erikseen kannatettu-
na pilarirakenteena. Rakennukselle tehtiin
myös värähtelytarkastelu SEM-analyysillä,
Vapaaoksa jatkaa.
Logistisia haasteita
– Rakennuspaikan reunaehdot olivat tar-
kat, kun vilkkaan bussiliikenteen ja muun
liikenteen piti toimia aivan työmaan vie-
ressä, toteaa hankesuunnitteluvaiheessa ja
suunnittelun ohjauksessa rakennuttajakon-
sulttina toimineen Realprojekti Oy:n pro-
jektipäällikkö
Heikki Liukkonen
.
Aivan naapurissa oli vilkasliikenteinen
Leppävaaran bussiterminaali, minkä lisäk-
si Sellon kauppakeskuksen koko tavaralii-
kenne kulki aivan työmaan kyljestä.
– Toisaalta rakentamista helpotti se, et-
tä runko oli tehty valmiiksi torikansitasolle
saakka Sellon kolmannen vaiheen yhtey-
dessä. Lähdimme ponnistamaan torikan-
nen tasolta maaliskuussa 2010, kokonais-
urakasta vastanneen TYL Leppävaara 2:n
työpäällikkö
Reijo Vuorio
kertoo.
– Nosturissa oli kamerat ja nostoja pys-
tyttiin seuraamaan myös työmaatoimiston
päätteeltä. Elementtien purkupaikat olivat
osittain sellaisissa paikoissa, että sinne ei
ollut suoraa näköyhteyttä nosturista. Nos-
tot jouduttiin tekemään puhelin- ja kame-
raohjauksen avulla. Se hidasti töitä, mutta
ei niin paljon kuin kuvittelimme. Aloitim-
Kivistä tehty
Jatulintarha.
Toritason
sisäänkäyntiaula.
80
5/2011 PROJEKTIUUTISET
Sellonhuippu