193
PROJEKTIUUTISET 5/2011
Infrarakentamisen moniosaaja
Työpäällikkö
Risto Väätäinen
vastaa YIT:llä
kaikesta muusta paalutukseen liittyvästä toi-
mesta paitsi suihkupaalutuksesta. Hän kertoo,
että Pakkalaan on rakenteilla suuri logistiikka-
keskus ja maata paalutetaan tiuhalti, koska ra-
kennuksen pohjalaatan tulee kestää muun mu-
assa trukkien liikennöinti. Hankkeen rakennut-
taja on Ilmarinen ja pääurakoitsija Lemminkäi-
nen Oyj.
Maallikko näkee paalutuksesta usein vain
paalujen päät. Koska työmaat ovat turvallisuus-
syistä suljettuja, niin tekniikka jää muutaman
vilkaisun varaan.
– Paalutus voidaan suorittaa erityyppisin
paaluin: teräsbetonisin lyöntipaaluin, teräksisin
lyöntipaaluin, teräksisin porapaaluin sekä kai-
vinpaaluin. Mitä milloinkin käytetään, määräy-
tyy paalutettavan maan maanrakenteesta. Jos
maassa on täyttöjä, eli siihen on ajettu vuosi-
en saatossa erityyppistä täyttömaata, kuten so-
raa, lohkareita tai muuten kovaa maata, niin
maa paalutetaan teräksisin lyöntipaaluin. Mi-
käli pehmeään maamassaan ei ole sekoittunut
täyttöjä, käytetään teräsbetonisia lyöntipaaluja.
Suuret porapaalut tai kaivinpaalut tulevat kysy-
mykseen, kun tarvitaan järeitä perustuksia, työ-
päällikkö Risto Väätäinen tiivistää.
Asia ei tietenkään ole näin yksioikoinen. Paa-
lutus suunnitellaan kutakin hanketta varten.
Väätäinen korostaa, että pohjatutkimus pitää
tehdä huolella ja kairauksia tulee tehdä riittävä
määrä, jotta pohjan muoto ja mahdolliset täy-
töt osataan paikallistaa.
– Tutkimuksessa ja suunnittelussa ei tule
PAKKALASSA NOUSEE LOGISTIIKKAKESKUS
Paalutus luo kestävän perustan
säästää, sillä aikataulussa tapahtuvat viiveet
maksavat. Toisin sanoen kairauskartta pitää
laatia riittävän tiheäksi, näin vältämme harmaat
alueet, Väätäinen toteaa.
Esimerkiksi aggressiivisten maiden kohdalla
lyöntipaalut valmistetaan erikoissekoitteisesta
betonista, ja jos pohjatutkimus on tehty vailli-
naisesti ja paalut jäävät lyhyiksi, niin tämä tois-
tuu aikatauluun. Erikoisvalmisteisia paaluja ei
nimittäin säilytetä varastoissa, ne valmistetaan
aina määrämittaan tilauksesta.
Kysyttäessä työpäälliköltä onko mieleen jää-
nyt jokin erityinen paalutushanke, niin hän vas-
taa, että niitä on vanavedessä melkoisesti.
– Hankkeet, joissa suurten pistekuormien
saavuttamiseksi suunnitellaan suuriläpimittai-
set porapaalut tai kaivinpaalut, ovat aina mie-
lenkiintoisia.
Kaivinpaalu on ns. maata syrjäyttämätön
paalu, jonka halkaisija jää välille 900–1500
mm. Paalu valmistetaan paikalla siten, että en-
sin maahan hierretään tai lyödään järeä työput-
ki. Maa poistetaan putkesta sen suunniteltuun
upotustasoon tai kallioon saakka. Sen jälkeen
putkeen asennetaan raudoitus. Putki nostetaan
ylös sitä mukaan kun paalua betonoidaan.
■
Paalutus teräsbetonipaaluin on varma tapa
saada tukeva perusta rakentamista varten
huonosti kantavalle maalle. Paalut juntataan
kovaan pohjaan saakka.