Page 164 - PU5_FI_Grey

Basic HTML Version

164
5/2011 PROJEKTIUUTISET
Vähälän logistiikkakeskus
kakeskuksessa suojaan sään vaihteluilta.
Ulkohallin läpi voi ajaa rekalla, ja lastaus
ja purku onnistuvat katon alla. Myös pa-
kettiautokatos on säältä suojassa.
Lattian on kestettävä
kovia kuormia ja liikennettä
Logistiikkakeskuksen terminaaliraken-
nus on betonirunkoinen. Halliosan julkisi-
vussa on peltielementtiä ja toimisto-osassa
hienopestyä valkobetonia. Terminaali on
sävyltään tummanhopeinen.
– 230 metriä pitkää julkisivua on rytmi-
tetty. Muutama kuormaustila on aina oma
ryhmänsä. Kuormaustilat ja -katokset ovat
vaalean hopean sävyisiä. Kuormaussillois-
sa ja nosto-ovissa on käytetty Vähälän pu-
naista tunnusväriä. Temperoiduissa tiloissa
vastaavat ovet ovat sinisiä, Mäntylä kertoo.
Toimisto-osan päädyssä on kookas la-
siseinä, joka on 45 asteen kulmassa muu-
hun toimisto-osaan verrattuna. Toimiston
sisääntulon katosrakenne jatkuu jonkin
matkaa sisäpuolelle saakka.
KVR-urakasta vastanneen Rakennuslii-
ke U. Lipsanen Oy:n toimitusjohtaja
Antti
Lipsanen
sanoo, että terminaalirakennuk-
sen hallin lattiaan kiinnitettiin rakennusvai-
heessa erityistä huomiota. Lattia on maan-
varaista betonilaattaa, ja siinä on käytetty
verkkoraudoitusta ja kuitua. Pintaan lai-
tettiin kovaa kulutusta kestävä Mastertop-
pinnoite.
– Hyllyjen pistekuorma on sisällä suuri.
Lisäksi halli on kovassa käytössä ja siellä
on paljon trukkiliikennettä. Oman osansa
tarkkuudesta vaati myös koko kohteessa
oleva lattialämmitys, Lipsanen kertoo.
– Halliin tehtiin törmäyssuojia suuren ta-
varaliikenteen takia. Seinissä ja pilareissa
on teräksisiä suojia, hän täydentää.
Temperoitujen tilojen lattiassa on elin-
tarviketilavaatimusten mukaisesti akryyli-
betonipinnoite.
Kellarissa on kaksi lähes sadan neliön
väestönsuojaa, yksi erillinen sosiaalitila ja
valvomotila.
Terminaalirakennuksen pihalla kont-
tikentällä käytettiin Confalt-päällystettä,
jotta kentän kantavuutta saatiin nostettua
ja pystyttiin vähentämään jatkossa kovan
kuorman aiheuttamia painaumia.
Teknisissä ratkaisuissa
näkyy vihreitä arvoja
Uusinta tekniikkaa logistiikkakeskukses-
sa hyödynnetään temperoiduissa tiloissa,
joiden lämpöä säädellään hiilidioksidilla,
jota jäähdytetään järjestelmässä.
– Järjestelmässä on kova paine, joten
putkitöiltä edellytettiin erityistä tarkkuut-
ta, Lipsanen painottaa.
Terminaalirakennus lämpiää pääasiassa
maalämmöllä, jota varten tontin kalliopoh-
jaan porattiin reikiä 11 000 metriä. Kaivot
on porattu 150–160 metrin syvyyteen. Lo-
gistiikkakeskuksessa on lämmityksessä va-
ralla öljykattila.
– Tekniikan osalta kohde oli poikkeuk-
sellinen. Kohteessa korostuivat vihreitä ar-
voja esiin nostavat ratkaisut, Lipsanen ar-
vioi.
Uusinta tekniikkaa on hyödynnetty
myös lastauslaitureissa, joita terminaalissa
on 80 kappaletta. Laitureissa on valoken-
not, jotka tunnistavat laituria vasten pysä-
köidyn auton.
– Näin voidaan välttää ovien turhaa au-
komista. Voimme etäseurata ja -käyttää
Sprinkleriurakoitsija Firecon Group Oy oli mukana teke-
mässä Vähälä Yhtiöille toimivaa ja turvallista logistiikka-
keskusta. Projektipäällikkö
Tomi Parkkisen
mukaan ai-
kataulu oli tiukka myös tässä kohteessa. Sitä helpotti tii-
vis yhteistyö hyvässä hengessä eri urakoitsijoiden, valvo-
jien, pääurakoitsijan ja tilaajan kesken. Lopulta ei tuotta-
nut vaikeuksia saada kohdetta vastaanottokuntoon so-
vittuna päivänä.
Vaikka itse työskentely tapahtuikin säältä suojassa, an-
kara talvi hankaloitti osaltaan materiaalien varastointia sii-
täkin huolimatta, että pihat pidettiin koneilla lähes lumet-
tomana.
Suunnittelun vaikeusastetta lisäsi pitkä halli, jossa on
paljon lastaustaskuja pitkillä sivuilla. Niiden suojaamiseen
käytettiin lopulta märkäjärjestelmän kuivasuuttimia, kuiva-
järjestelmää ja jäänestoasennusta. Oman haasteensa
toivat myös suuret kylmiöt ja pakastimet, jotka suojattiin
kokonaisuudessaan märkäjärjestelmän kuivasuuttimilla.