Sotakorvauskuunarin pienoismalli kertoo
yhtiön lähtökohdista. Vuorineuvos
Reino
Salo
kumautti aulassa olevaa kemikaalilai-
va Crystal Pearlin laivakelloa, kun teknolo-
giatalo keväällä avattiin.
Rouva
Aila Salo
on kyseisen laivan
kummi ja hän sai kummilahjana nyt tek-
nologiatalossa olevan laivakellon, mainit-
see johdon assistentti
Marja Kalli
.
Aulan puureliefi ”Ristiaallokko” on taitei-
lija Matti Mönkäreen veistämä. Matti Mön-
käreen valmistamia ovat myös pääsisään-
käyntiä kehystävät aikakausien vaihtumista
kuvaavat kolme laivaa.
– Toimiston tilaratkaisu on samantyyppi-
nen kuin Sytyttimen muissakin toimistois-
sa, mainitsee Lauri Sillanpää.
Sytyttimessä ovat Hollming-konsernin
johdon tilat ja siellä hoidetaan konsernin
talous- ja tietohallinnon tehtävät. Lasisei-
nin erotetut työhuoneet ovat käytävän mo-
lemmin puolin ja kulkutie päättyy neuvot-
teluhuoneen kautta tilavalle parvekkeelle.
Hollmingin neuvotteluhuoneen seinällä
ovat yhtiön perustajien
Filip Hollmingin
,
August Mannosen
,
Kaarlo Pullin
ja
Hugo
Pöntysen
muotokuvat.
Laivarakentajana tunnetun Hollmingin
tytäryhtiöitä ovat BMH Technology, Holl-
ming Works, Kankaanpää Works, Rauma
Works, Auramarine, Simsotec ja varusta-
moyhtiö Pihlus. Tänä päivänä Hollming on
monialakonserni, joka omistaa ja kehittää
teknologista erikoisosaamista vaativia liike-
toimintoja.
Purjelaivahenkiset
ravintola- ja kokoustilat
Ravintola Byssa on saanut nimensä me-
renkulusta. Rauman kielellä byssa tarkoit-
taa miehistösuojaa, ruokailutilaa, toisinaan
myös laivan keittiötä. 120-paikkainen Bys-
sa palvelee päivisin lounasasiakkaita ja
ravintola kokoustiloineen on varattavissa
myös erilaisiin tilaisuuksiin. Ravintolan yh-
teydessä toimii Sytyttimen yrityksiä ja asi-
akkaita palveleva infokeskus, jonka kautta
hoituvat yhteiset asiat ja myös toimistoho-
telli Ammuksen vuokra-asiat. Byssa ja toi-
mistohotelli Ammus ovat osa Rauman Hovi
Oy:n liiketoimintaa.
Sytyttimen neljä kokoustilaa on nimetty
Raumalla purjehtineiden purjelaivojen mu-
kaan. Tiloihin mahtuu kerralla 12–32 hen-
kilöä ja jonkin verran näitä tiloja voi myös
yhdistää. Palveluihin sisältyy monipuolinen
kokoustekniikka.
Priki
– Tila on nimetty vuonna 1857 ra-
kennetun Priki Alman mukaan. Alma oli
kaksimastoinen tasasaumainen alus, jonka
molemmissa mastoissa oli raakapurjeet ja
isomastossa lisäksi kahvelipurje. Tilaa Pri-
kissä on 16 henkilölle.
Kuunari
– Koivistokuunaria käytettiin
muun muassa Koiviston kylän evakuoin-
tiin, kun Koiviston kauppala oli motissa.
Koivistokuunarin rakensivat Hollmingin
telakan perustajat. Siitä tuli osaamisen
näyttö telakan perustamiselle. Kuunarissa
on tilaa 12 henkilölle ja videoneuvottelu-
mahdollisuus.
Parkki
– Suometar on vuonna 1891 Rau-
malla Emmanuel Unbergin valvonnassa ra-
kennettu parkki. Aluksen vetoisuus oli 303
nettorekisteritonnia ja sen pituus oli 133,5
jalkaa. Aluksen omisti raumalainen vah-
timestari Kari Gallen yhdessä laivuri F. F.
Söderlundin kanssa. Alus haaksirikkoutui
vuonna 1893. Parkissa neuvottelee kerral-
la 24 henkilöä.
Fregatti
– Fregatti Osmo rakennettiin
Raumalla vuosina 186769. Se purjehti
ensin raumalaisena laivana muun muas-
sa John Nurmisen lipun alla, mutta myy-
tiin myöhemmin ensin Luvialle ja sen jäl-
keen Hankoon. Osmon pitkät purjehduk-
set päättyivät 1920-luvun alussa, minkä
jälkeen Satakuntalainen osakunta käynnis-
ti hankkeen Osmon muuttamiseksi museo-
laivaksi ja merimuseoksi Helsingin Seura-
saaren rantaan. Rauman komeimmaksi
ja kuuluisammaksi purjelaivaksi sanottu
Osmo lepää pahoin hajonneena hylkynä
edelleen Hiunlahdella Uudenkaupungin
edustalla. Laivoista suurimmassa on tilaa
32 henkilölle.
■
Hollming-konsernin aulassa on käytetty
yhtiön tunnusvärejä. Ikkunan lähellä on
yhtiön perustajan Filip Hollmingin rintakuva.
Ristiaallokko on taiteilija Matti Mönkäreen
Hollmingin aulaan valmistama reliefi.
Hollmingin neuvotteluhuone jatkuu ulos tila-
vana parvena. Huoneen seinällä ovat yhtiön
perustajien muotokuvat.
144
Teknologiatalo Sytytin
5/2011 PROJEKTIUUTISET