130
6/2012
PROJEKTIUUTISET
Logomo
den rakenteet ovat mielenkiintoiset. Kol-
mannes on puurakennetta, loppu betonia
ja terästä. Olemme säilyttäneet melkoisesti
vanhaa rakennetta näkyvissä lattioissa, sei-
nissä ja varsinkin katoissa. Kun seisoin en-
simmäisen kerran keskihallissa, olin ihastu-
nut, kuinka hieno raakatila siinä näyttäytyi.
Raskaimmalla kädellä suunnittelija ja ra-
kentaja ovat verhonneet rakennuksen uu-
simpaan osaan sijoittuneet pienehköt Mo-
ve-salit, jotka äänieristettiin muusta raken-
teesta. Move 1 toimii vuokrattavana moni-
toimitilana, Move 2 elokuvateatterina, jos-
sa on toistasataa elokuvaesitystä vuodes-
sa. Konehuoneesta avautuu ikkuna myös
Move 1:een.
Move 1:n vinottaisia ja rei’ítettyjä akus-
tiikkakipsilevyjä peittävät samantyyppiset
metalliritilät, jotka verhoilevat Logomo-sa-
lin seiniä. Logomo-salissa ja Move 1:ssä
metallilevyjen väliin on asennettu kätevät
kiinnityskiskot tekniikan kiinnityksille.
Logomon viesti kulkee
Logomon sydän on sähköiselle musiikil-
le suunniteltu Logomo-sali. Salin näkyvä
hienous on vajaasta tuhannesta kolmeen
ja puoleen tuhanteen katsojaan vaihteleva
teleskooppikatsomo, joka liikkuu ilmatyy-
Logomo-salin akustiikkasuunnittelu
TEKSTI: AKUKON OY, ARKKITEHTI SAFA ANSSI RUUSUVUORI JA DI JANNE RIIONHEIMO
Logomon lukuisista saleista ja
toimitiloista muodosti Logomo-
sali selvästi suurimman akustisen
haasteen. Salin haluttiin soveltu-
van mahdollisimman monen-
laisiin ja luonteeltaan toisistaan
poikkeaviin tapahtumiin, eikä sen
akustiikkaan sallittu kompromis-
seja. Tilan tuli soveltua yhtä hyvin
monipuoliseen kokouskäyttöön
ja massiivisiin rock-konsertteihin
kuin intiimeihin oopperaesityksiin
ja huippuluokan sinfoniakonsert-
teihin. Salin yleisömäärän tuli olla
säädeltävissä useaan eri kokoon
välillä 750–3500 henkeä, ja tilan
melutason ja äänieristyksen piti
täyttää tiukat vaatimukset. Kaik-
ki tämä tuli lisäksi toteuttaa van-
haan tehdashalliin, jonka perus-
mittasuhteita ei voitu muuttaa.
Voidaan siten väittää, että Logo-
mo-salin suunnittelutavoitteet oli-
vat akustiikan kannalta kenties
vaativammat kuin yhdessäkään
aiemmassa Suomessa (tai juuri
muuallakaan) toteutetussa moni-
toimisaliprojektissa. Akukon Oy:n
kannalta tämä oli kuitenkin terve-
tullut ja mielenkiintoinen haaste.
Lukuisten tilahahmotelmien
ja akustiikkatutkimusten jälkeen
Akukon Oy oli valmis esittämään
projektin tärkeimmät peruside-
at: Tilan muuntelu erikokoisia ti-
laisuuksia varten toteutettaisiin
monien pienempien katsomoele-
menttien sijaan yhden massiivi-
sen liikuteltavan nousevan katso-
mon ja takaseinärakenteen avul-
la. Tällä tavoin erikokoisten tilai-
suuksien rakentaminen voitiin
tehdä mahdollisimman nopeasti
ja hallitusti. Tilan huoneakustiik-
ka puolestaan suositeltiin toteu-
tettavaksi niin, että salin akustiik-
ka muokattaisiin musiikkiesityksiä
varten optimoiduksi ja diffuusiksi
(
ääntä hajottavaksi), mutta samal-
la riittävän lyhyeksi (RT n. 0,8–1 s),
jotta tilaan voidaan toteuttaa kor-
kealuokkainen, helposti eri käyttö-
tarkoituksiin säädettävissä oleva
sähköinen jälkikaiuntajärjestelmä.
Toinen vaihtoehto olisi ollut suun-
nitella tilan luonnollinen akustiik-
ka klassiselle musiikille sopivaksi
(
RT n. 2–2,2 s) ja käyttää jälkikai-
unnan lyhentämiseen motorisoi-
tuja akustiikkaverhoja. Salin mit-
tasuhteet todettiin kuitenkin lopul-
ta sellaisiksi, että korkealuokkai-
sen sähköisen järjestelmän avul-
la olisi mahdollista päästä parem-
paan lopputulokseen. Järjestel-
mäksi valikoitui kuuntelutestien
jälkeen alan johtavan yrityksen
Mayer Soundin ”Constellation”-
systeemi, joka perustuu pelkän
sähköisen efektoinnin sijaan tilan
luonnollisten ääniheijastusten tal-
lentamiseen, digitaalisen proses-
sointiin ja toistamiseen lukuisten
laadukkaiden mikrofonien ja kai-
uttimien, sekä tehokkaiden pro-
sessorien avulla. Tämän toiminta-
periaatteen ansiosta salin akus-
tiikka ei kuullosta konserttitilan-
teessa sähköisesti muunnellulta,
vaan erittäin luonnolliselta.
Salin sisäpintojen arkkitehtuu-
rin ja tarvittavien akustisten muo-
tojen ja materiaalien yhteensovit-
taminen oli yksi projektin monista
haasteista. Salin ulkonäkö ja huo-
neakustiset rakenteet materiaalei-
neen muuttuivatkin useaan ottee-
seen suunnitteluprosessin aikana,
mikä luonnollisesti heijastui myös
käytettyyn työmäärään. Lopputu-
loksena oli kuitenkin sekä akusti-
sesti että arkkitehtonisesti komp-
romissiton ratkaisu, jonka sekä
arkkitehti että akustikko saattoivat
hyvin mielin allekirjoittaa.
Salin akustiikkasuunnittelun vii-
meinen tärkeä vaihe oli Constel-
lation-järjestelmän loppuviritys,
jonka suoritti yhtiön tähtikonsult-
ti John Pellowe, aiemmin pitkään
mm. Luciano Pavarottin henkilö-
kohtaisena ääni-insinöörinä toi-
minut Grammy-voittaja. Akukon
Oy:n kannalta erityisen ilahdut-
tavaa oli kun John Pellowe saa-
vuttuaan valmiiseen Logomo-sa-
liin totesi sen vahvistamattomasta
akustiikasta yksinkertaisesti: ”It’s
a miracle!” Onnistuneen huonea-
kustiikan ansiosta myös Constel-
lation-systeemi saatiin pian asi-
anmukaisesti toimimaan, ja sit-
temmin salin ”hybridiakustiikka”
on saanut runsaasti kiittävää pa-
lautetta sekä orkesterimuusikoilta
että kriitikoilta.
nyjen varassa.
Tapahtumajohtaja
Janne Auvinen
huo-
mauttaa, että Logomo-sali on katsojan,
esiintyjän, logistiikan ja ennen kaikkea
akustiikan muodostama kokonaisuus.
Akustisena ratkaisuna toimii Meyer
Soundin Constellation-keinoakustiikka.
Se sovittaa akustiikan rockista kamarimu-
siikkiin ja oopperaan asti. Talon tekniikas-
ta vastaava East Way toimii sekin Logo-
mossa.
Vierailijoiden varusteet ajetaan rekka-
autolla suoraan lavan taakse. Rekka ajaa
käytävään rakennuksen toisesta seinästä
sisään ja vastakkaisesta ulos.
Esiintyjien vierailujen myötä Logomo-
salin akustinen ihme on kiirinyt lyhyessä
ajassa maan rajojen ulkopuolelle asti. Eikä
vain se. Vaikka arkkitehti Pekka Vapaavuo-
ren mielestä esiintyjien tilojen suunnitte-
lua haittasi hieman tilan mataluus, esiinty-
jät ovat olleet tiloistaan innoissaan.
–
Onko pakko mennä hotelliin, täällä on
niin mukavaa, moni sanoo, Janne Auvinen
naurahtaa.
Logomo saleineen ja tapahtumineen on
tulevan ja lähtevän tavaraliikenteen tauko-
amaton keskus. Logomossa ei vain ihmi-
nen, vaan myös tavara liikkuu esteettä.
Kaikki kulkee pyörillä.
Janne Auvinen on kansainvälisesti tun-
nettu teatteri- ja konserttitalojen tila-, ääni-
ja valosuunnittelija. Hän näkee Logomon
suunnittelun onnistumisen siinä, että suun-
nittelu on tapahtunut yksityiskohtia myö-
ten käyttäjiä kuunnellen.
–
Viesti kulkee nopeasti eteenpäin. Lo-
gomossa asiat toimivat. Logistiikka puolit-
taa työajan. Esiintyjät ja yleisö kokevat ää-
nentoiston tasapainoisuuden.
Entisten tapojen ymmärtäminen
Pääsääntöisesti konepajakiinteistön van-
hat kantavat runkorakenteet jäivät alkupe-
räiseen kuntoon. Vesikattorakenteisiin oli
tehtävä vahvistuksia alueille, joissa kattora-
kenteiden korotuksen vuoksi uudet määrä-
ysten mukaiset kinoslumikuormat ovat ylit-
täneet kattorakenteiden kantavuuksia.
–
Vesikate uusittiin kauttaaltaan hank-
keen alussa. Samalla tehtiin lisälämmön-
eristys. Ulkoseinät ovat vanhoja, eikä niissä
ole tehty muutoksia, projektipäällikkö
Jan-
ne Lehtonen
rakennesuunnittelusta vastan-
neesta Narmaplan Oy:stä sanoo.
Uusi konehuone rakennettiin Logomo-
salin toiseen päähän nykyiseen tapaan ve-
sikatolle. Vanhat korjaamohallin pilarit ja