Page 78 - PU6_11_FI_Grey

Basic HTML Version

78
6/2011 PROJEKTIUUTISET
Vantaan IKEAn laajennus
Palopoistumisportaat on
katettu eli säältä suojassa.
tiin perusteellisesti. Puusepän verstas sijoi-
tettiin uudelle varastoalueelle.
Ikealla turvallisuus on Tynjälän mu-
kaan yksi toiminnan perusasioita. Usein
turvallisuusnäkökohdissa mennään vi-
ranomaisvaatimuksia pidemmälle. Laa-
jennustöiden yhteydessä esimerkiksi ra-
kennuksen savunpoistojärjestelmä auto-
matisoitiin.
Tynjälän mukaan projektissa käytetyt
projektinjohtopalvelut mahdollistivat te-
hokkaan rakentamisen toiminnassa ole-
vassa kohteessa. Aikataulun- ja muutos-
tenhallinta sujuivat hyvin.
– Yksi yllätyksistä oli se, että rakennus-
valvonta tulkitsi, että rakennus on palo-
teknisesti kolmikerroksinen. Tämä aiheut-
ti rakennemuutoksia, sillä korkean varas-
ton osastoivan seinän paloluokka nousi 60
minuutista 90 minuuttiin, Tynjälä sanoo.
Tavoitteena
täydellinen yhteensovitus
Parviainen Arkkitehdit Oy:n rakennus-
arkkitehti
Juha Heiska
kertoo, että suun-
nittelun lähtökohtana oli sovittaa lisära-
kennus olemassa olevaan rakennukseen
niin täydellisesti kuin mahdollista. Tässä
onkin onnistuttu, sillä itä- ja länsipäähän
tulleet lisäosat eivät erotu vanhan raken-
nuksen julkisivusta muuten kuin Ikean si-
nisen pellin vähäisemmästä haalistunei-
suudesta.
Myös Heiska pitää rakennustöiden vai-
heistamista asiakasvirtojen mukaan yhte-
nä haastavimmista tehtävistä. Niin tavara-
kuin henkilöliikennekin piti aikatauluttaa
niin, että rakennustyöt luistivat mahdolli-
simman hyvin. Tässä työmaajohto onnis-
tui erinomaisesti.
– Kauppa ei ole monta tuntia tyhjänä
sen jälkeen, kun se menee illalla kiinni.
Aamuyöstä tulee tavaraliikenne ja tava-
roita siirretään varastoon ja myymälätiloi-
hin ennen kuin se avataan aamulla, Heis-
ka sanoo.
Tavaran liikuttelua helpottaa uudesta ta-
varan vastaanottorakennuksesta itsepalve-
luvarastoon rakennettu lavakuljetin, jonka
avulla trukkiliikennettä varastossa voidaan
vähentää. Lähes 270 metriä pitkä Ikea on
Tynjälänmukaan yksi maailman pisimmistä.
Rakennustyöt eivät
häirinneet kaupan toimintaa
Heiskalla on kokemusta myös muiden
Ikea-tavaratalojen suunnittelusta. Vantaata
hän luonnehtii tyypilliseksi Ikea-projektiksi
sikäli, että pidemmän aikaa vireillä ollees-
sa projektissa tutkittiin erilaisia vaihtoehto-
ja ja että lopulliset päätökset tehtiin juuri
ennen rakentamista.
Vantaan Ikea eroaa muista Suomen
Ikea-rakennuksista siinä, että Vantaalla
paikoitustila sijaitsee rakennuksen alla, mi-
kä vaikuttaa muun muassa sisäänkäynnin
suunnitteluun. Laajennuksen ja parastai-
kaa käynnissä olevan tuhannen neliömet-
rin kokoisen varaston laajennuksen myö-
tä Ikean tontti tulee täyteen rakennetuksi.
Projektinjohtopalvelumallilla toteutetut
laajennustyöt sujuivat hyvin kireästä aika-
taulusta huolimatta. Rakennuttajatehtävistä
vastanneen Rakennuttajatoimisto HTJ Oy:n
toimialajohtaja
Jouko Rokkonen
pitää Van-
taan Ikeaa haastavana ympäristönä.
– Olemme pyrkineet hankkeen aikana
siihen, että aiheuttaisimme mahdollisim-
man vähän häiriötä asiakkaille ja ylipäänsä
kaupan toiminnalle. Tässä onnistuttiin hy-
vin. Rutiineihin on kuulunut viikoittain pide-
tyt työpalaverit kauppiaan kanssa sekä päi-
vittäin pidetyt turvallisuuskierrokset, joissa
yhdessä Ikean edustajan kanssa on käyty
läpi lähiajan työvaiheet, Rokkonen kertoo.
Projektin aikataulun hallinta piti Rokko-
sen mukaan hyvin. Kaikki viisi välitavoitet-
ta saavutettiin päivälleen ja rakennus val-
mistui aikataulussa. Rokkonen korostaa,
että rakennustöistä johtuvat häiriöt kau-
pan toiminnalle saatiin minimoitua hyvän
työnsuunnittelun ja hyvän yhteistoimin-
nan ansiosta. Hän arvioi yrityksen Hel-
sinki-Vantaan lentoaseman rakennustöis-
tä saaman kokemuksen auttaneen tässä.
Helsinki-Vantaalla asiakasvirrat ovat vielä-
kin suurempia.
Projektinjohtopalvelussa
muutostenhallinta on joustavaa
– Kun tilanteet elävät ja käyttäjämuu-
toksia tulee, toteuttaminen projektinjoh-
topalvelumallilla tekee niiden hallinnasta
helpompaa. Muutostyöt hoituvat tavalli-
sen raportoinnin kautta, Rokkonen sanoo.
HTJ:n työmaapäällikkö
Kimmo Hirvo-
nen
pitää eniten mieleen jääneenä toimi-
mista toimivan kaupan keskellä. Tämä mer-
kitsi muun muassa yötöitä ja työmaaliiken-
teen minimointia kaupan aukioloaikana.
Kaupan toimivuus varmistettiin myös si-
ten, että ravintolaa laajennettaessa uuden
tilan ympärille rakennettiin ensin palosei-
nät, jotka mahdollistivat töiden teon niiden
sisäpuolella.
Heiska luonnehtii ravintolaa eräänlai-
seksi parveksi rakennuksen sisällä. Laa-
jennusta ei voitu rakentaa holvien päälle,
vaan kantavuutta piti lisätä kallioon asti
ulottuvien perustusten avulla.
Rakennesuunnittelija
Jari Lehto
Ram-
boll Finland Oy:stä kertoo, että ravintolan
rakenteet perustettiin porapaaluille, jotka
porattiin suoraan rakennuksen kantavan
maanvastaisen teräsbetonisen alapohjan
läpi. Näin vältyttiin suuritöiseltä alapoh-
jan purkamiselta verrattuna siihen, jos pe-
rustaminen olisi tehty perinteisillä antura-
perustuksilla alla sijaitsevassa parkkihal-
lissa. Koska ylimääräistä painoa haluttiin
välttää, käytettiin ravintolan laajennuksen
osalla teräsrunkoa ja lattiarakenteena kan-