Page 70 - PU6_11_FI_Grey

Basic HTML Version

70
6/2011 PROJEKTIUUTISET
Kauppakeskus Stella
on yksi maamme mittavimpia lasiteräsra-
kenteita. Toista kerrosta yhdistää kaksi sil-
taa, joista toiselta voi laskeutua alas torin
kahvioon kierreporrasta pitkin. Portaan
runko on terästä ja askelmat maitolasia.
Kerrokset sitoo toisiinsa myös hissiyhteys.
Galleria-akselin päässä on kauppahal-
li, joka on kaksiosainen: Sisäpuolinen
osio on uusi, lasi-teräsrakenteinen, ilma-
van oloinen harjakattorakennus, joka liit-
tyy ainoaan linja-autoasemasta jäljellä ole-
vaan pieneen yksikerroksiseen rakennuk-
seen. Gallerian kaunis kaariholvikatto ja
lasinen ulkoseinä nousevat pienen raken-
nuksen ylle. Illan pimetessä näkymä Stel-
laan Kirkkotorilta päin on valloittava.
Yhtä valloittavat ovat Stellan sisätilat, joi-
den iltavalaistusta ei sovi sivuuttaa. Epä-
suora valaistus on lämmin ja miellyttävä
tunnelmaltaan. Kirkkopuiston koivupro-
menadin jatkeena Pikkutorilta alkava pyl-
väsvalaisimien rivistö rytmittää tilan koko
gallerian pituudelta aina porttirakennuk-
sille asti. Torin jyhkeät pilarit toistavat tee-
maa.
Vanhan ja uuden yhteispeli
Kauppakeskus Stella on erinomainen
esimerkki siitä, miten suomalainen raken-
nuskulttuuri on muuttanut luonnettaan.
Esimerkiksi neljäkymmentä vuotta taak-
sepäin purettiin uusien rakennusten tieltä
vanha rakennuskanta yksinkertaisesti pois.
Vuonna 1916, jugendin aikakaudella, leh-
distössä vilahteli sana ”Åbo smittan”, Tu-
run tauti. Kulminaation tämäntyyppinen
rakentaminen sai, kun modernismi valtasi
suomalaisen arkkitehtuuriestradin. Vanha
sai väistyä uuden tieltä ja samalla mene-
timme arvokasta rakennuskantaa sekä mo-
nien kaupunkien omaleimaisuuden.
Nykyään vanhan miljöön yhteyteen ra-
kentaminen on yleistä. Vanhat rakennuk-
set korjataan ja ne saavat uutta vierelleen.
Monesti kyse on suojelukohteen yhteyteen
rakentamisesta, kuten tässäkin tapaukses-
sa. Suunnittelijat joutuvat ottamaan kantaa
niin olevaan arkkitehtuuriin kuin rakentei-
siinkin. Molemmissa tapauksissa haasteet
ovat kovat ja tapauskohtaiset puitteet vaih-
televat.
Vanhat rakenteet, joiden yhteyteen uut-
ta rakennetaan, kestävät tuskin koskaan li-
särasitusta. Niiden häirintä on kriittistä niin
uusien rakenteiden suunnittelun kuin ra-
kentamisenkin osalla.
”Jouko Jokamies” ei välttämättä voi kä-
sittää sitä rakennusteknistä kokonaisuutta,
jonka parissa rakenteiden suunnittelija kil-
voittelee. Suunnitteluratkaisussa on otetta-
va huomioon vanhan ja uuden yhteispeli
sekä vanhan rakenteen säilyvyys urakoin-
nin aikana.
Esa Kallonen
Insinööritoimisto Ylimäki
& Tinkanen Oy:stä toteaa, että Kauppa-
keskus Stellan kohdalla oli useita kriittisiä
seikkoja, jotka suunnittelussa oli otettava
huomioon.
– Vanhat perustukset olivat yksi seikka.
Uusien rakenteiden perustukset kaivettiin
olevien perustusten tason alle ja tämä tar-
koitti sitä, että ensimmäiseksi vanhat ra-
kennusperustukset tuettiin ponttaamalla
Muotia Suomen mittavimman lasikatteen
alla.
Arkkitehtuurin ystäville Stella on mielenki-
intoinen paikka, jossa kannattaaa käydä.
Tämä näkymä ei jätä kylmäksi.
6
6
6
6
&
6
$
6
6
6
6
3,..8.$$5(1 9(727$1*27 '
$/80,,1,1(1 78.,58
%
&
%
%
%
%
%
&
%
%
%
%
%
%
%
%
&
%
%
6
6
&
6
%
6
6
6
6
6
%
6
%
6
&
6
6
6
%
6
,621 .$$5(1 9(727$1*27 '
6
6
6
6
6
6
6
%
6
6
6
%
%
6
6
6
6
6
6
6
%
6
6
6
6
6
6
6
/
6
6
6
6
6
6
%
/
6
6
/
6
&
&
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
%
6
6
%
%
9
6
6
6
6
%
%
9
9
9
6
6
%
6
6
6
6
9
%
6
6
6
%
%
%
9
6
6
6
6
6
9
%
6
6
6
6
6
6
6
6
6
&
9
%
6
6
6
6
9
%
%
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
%
6
6
$
6
%
6
6
&
$
6
6
6
6
6
6
6
6
$
6
6
6
6
6
6
$
6
$
$
6
6
6
6
6
6
$
6
%
%
6
6
6
6
6
6
6
6
$
%
6
/
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
6
%
6
6
6
6
6
6
6
6
%
&
6
%
6
6
$
6
6
$
6
6
6
$
6
6
&
&
6
6
6
6
6
/
6
6
$
6
%
6
6
$
6
6
6
6
$
%
6
6
6
6
6
6
6
$
%
6
6
6
6
6
6
6
%
6
6
6
6
6
6
$
6
6
6
6
/
$
%
6
%
&
6
6
6
%
6
6
6
6
6
6
6
%
6
6
6
6
6
%
6
6
6
6
%
%
&
%
%
&
%
%
6
6
6
6
%
6
6
6
%
%
6
$
6
6
$
6
6
$
$
6
6
$
%
6
6
6
3F
6
6
$
6
6
6
6
$
$
6
6
/,,77<9b7 3,,58678.6(7
.8250$7,('27
%(721,7,('27
7(5b67,('27
3D
Katon kaariholvi on yksi suurimpia tämän-
tyyppisistä lasi-teräsholveista Suomessa.
Rakenteen mittatoleranssi on erittäin
tarkka, +/- 5 mm.