Page 150 - PU6_11_FI_Grey

Basic HTML Version

150
6/2011 PROJEKTIUUTISET
Atlas-talo
Keskeisen sijainnin ja raitiovaunulinjan
vuoksi töitä tehtiin paljon yöaikaan.
Ainoastaan Mikonkadun puoleiseen nurkka-
tornin pohjoisseinään jätettiin vanhempaa
julkisivurakennetta jäljelle. Muuten julkisi-
vuseinät purettiin tiilelle saakka.
kan aloittamista.
– Muun muassa Aleksanterinkadun puo-
lella oli suuri osa niin sanotuista peiliko-
risteista huonossa kunnossa. Niitä ei ollut
jäljellä enää yhtään kappaletta siinä vai-
heessa, kun tämä peruskorjaus aloitettiin,
kertoo hankkeen yleissuunnittelusta vas-
tannut ja valvojana toiminut
Mika Wanne
Rakennuskonsultointi Treuthardt Oy:stä.
Irrotettujen koristeiden pohjalta tehtiin
kipsimuotit, joiden avulla uudet koristeet
valettiin suurelta osin valmiiksi jo ennen
varsinaisen työmaan käynnistämistä. Kipsi-
valutöistä vastasi Athene Oy. Muottien te-
kemisessä hyödynnettiin nykyaikaisia työ-
kaluja, mutta muuten niiden valmistustapa
on perinteinen.
Julkisivu purettiin tiilelle saakka ja kaik-
ki rakennettiin uusiksi sen päälle vanhan
mallin mukaan. Ainoastaan Mikonkadun
pohjoispäädyn julkisivurakenne jätettiin
ennalleen. Uusittu julkisivu on toteutettu
käsityönä perinteisillä menetelmillä. Julki-
sivussa on kalkkirappaus, jossa on sement-
tiä seassa ja kalkkisementti maalipinnassa.
Työssä tarvittiin suuri määrä erilaisia sap-
luunoita ja erimuotoisia ohjureita.
Julkisivun värimaailma oli tehty harkitus-
ti 1970-luvulla, mutta seinästä tehtiin var-
muuden vuoksi väritutkimus, koska julki-
sivussa on säilynyt kaikki väri- ja maaliker-
rokset. Vaikka kerrokset olivat pinnastaan
rapistuneita, oli niissä kuitenkin jäljellä vä-
riä niin paljon, että niistä saatiin kiinni al-
kuperäinen väritys.
– Aiempaa1970-luvulla tehtyä väritys-
tä käännettiin alkuperäisempään suun-
taan. Samalla julkisivujen yläosasta löy-
tyneet kullatut laatat päätettiin uusia. Sa-
malla saatiin Aleksanterinkadulle vähän
hehkua. Kullatut laatat olivat merkki siitä,
että tämä on alun perin tehty liikepalatsik-
si. Ulkonäköön on satsattu, toteaa julkisi-
vukorjauksen värisuunnittelusta vastannut
Pentti Pietarila
Rakennusten Värisuunnit-
telu Petapista.
– Tämänhetkinen väritys ja toteutus on
hyvin lähellä alkuperäistä toteutusta. Tun-
nelma on alkuperäinen. Kaikki värisävyt
ovat maaväreistä lähtöisin ja sellaisia, että
ne olisivat voineet syntyä 1800-luvun lo-
pun värivalikoimista. Aika samoilla apajilla
ollaan, kun katsoo esimerkiksi Ateneumia
tuossa sadan metrin päässä, Pietarila toteaa.
Lähes tuhat kipsikoristetta
Julkisivussa on yhteensä 71 kipsikoriste-
tyyppiä, joiden pohjalta valmistettiin kaik-
kiaan 997 kipsikoristetta. Lisäksi seinään
tuli noin 540 juoksumetriä kipsikoristelis-
taa ja 4.-5. kerroksen väliin kipsistä teh-
ty aaltonauha, niin sanottu juokseva koi-
ra. Kipsikoristeiden kiinnitys testattiin ve-
tokokeiden avulla.
– Haastavinta tässä kohteessa on ollut
työmaan logistiikan järjestäminen siten, et-
tä jalankulun ja raitiovaunuliikenteen häi-
riöt ovat minimaaliset. Kaikkiaan tässä on
ollut noin sata miestä töissä, mutta pääpo-
rukassa oli noin 25 hengen ryhmä. Samat
henkilöt ovat rapanneet alusta loppuun,
koska kädenjälki pitää olla samanlainen.
Harvat pystyvät tekemään tämäntasoista
työtä. Meillä oli alihankintaa myös muista
rappausyrityksistä, joissa on hyviä rappa-
reita, kertoo
Janne Paaso
kohteen koko-
naisurakoinnista vastanneesta Etelä-Suo-
men Julkisivupalvelu Oy:stä.
Paason mukaan koristerapparin työ vaa-
tii taiteilijan silmää Atlas-talon kaltaisessa
kohteessa.
– Linjat tolppineen, pylväineen ja kaari-
neen eivät ole säännöllisiä. Muuraus saat-
taa kaartaa ja lista voi nousta tai laskea
välillä. Linjat eivät ole luotisuoria, vaan uu-
detkin linjat pitää tehdä, kuten ne on tehty
alun perin. Koristeista pitää löytää suhteet,
mitä niistä näkyy ja mitä ei näy. Tämä on
vaativaa työtä. Rappareiden kesken vallit-
seekin kova kilpailu; jokainen haluaa teh-
dä parastaan, Paaso sanoo.
Rakennuksen 1950-luvulla tehty koro-
tusosa oli Paason mukaan helpoin vaihe
rappauksen kannalta. Siinä oli tehtävänä
lähinnä suoraa pintaa.
Yötöitä kovassa pakkasessa
Kohde oli logistisesti erittäin hankalassa
paikassa vilkasliikenteisten kävelykatujen
risteyksessä ja raitiovaunulinjan vieressä.
Ensimmäinen telinetaso tehtiin vesitiiviik-
si neljän metrin korkeudelle, jotta ihmiset
voivat kulkea katutasolla turvallisesti.
Suuremmat rakennusmateriaalit toimi-
tettiin työmaalle ja nostettiin ylös telineille
yöaikaan, kun raitiovaunuliikenne oli päät-
tynyt. Muutenkin työtä tehtiin paljon yöllä
kun ihmiset olivat poissa.
– Kaksi viikkoa työmaalla oli raappaus-
työt pysähdyksissä kovien pakkasten vuok-
si. Muuten ei ollut mitään isoja ongelmia.
Olimme jakaneet työmaan sopivan kokoi-
siin osastoihin tuplapressujen sisällä. Työ-
maata lämmitettiin yhdellä isolla lämpöpu-
haltimella, mistä lämpö johdettiin kanavis-
toja pitkin lämmitettävälle alueelle. Meillä
oli tarkka lämpötilaseuranta koko ajan ja
työ onnistui hyvin. Kovimpien pakkasten ai-
kana keskityttiin linjaukseen, Paaso kertoo.
Energiatehokkaat
hybridi-ikkunat korotusosaan
Julkisivu-urakan yhteydessä kunnostet-
tiin samalla vanhemman rakennusosan
vanhat ikkunat, jotka olivat vielä koh-
tuullisen hyvässä kunnossa. Korotusosan