Page 13 - PU6_11_FI_Grey

Basic HTML Version

13
PROJEKTIUUTISET 6/2011
Yleisten wc-tilojen ulkonäkö ja siisteys ovat toimialasta riippumatta
yrityksille erittäin tärkeitä asioita. Eniten harmittaa likainen ja pa-
hanhajuinen wc, josta paperi on loppunut. Metsä Tissuen teettämä
tutkimus kartoitti mielipiteitä wc-tiloista kodin ulkopuolella: ravin-
toloissa, huolto-asemilla, tavarataloissa ja työpaikoilla. Ulkonäkö,
tuoksu ja wc-tiloista huolehtiminen vaikuttavat siihen, minkälainen
kuva yrityksestä muodostuu.
Onko yrityksillä varaa epäsiisteihin wc-tiloihin?
Suurin osa vastaajista pysähtyy mieluiten sellaiselle huoltoase-
malle, jossa on hyvät wc-tilat. Mukava ja puhdas wc koetaan osoi-
tukseksi siitä, että asiakkaista välitetään. Ravintoloissa wc-tilojen
siisteys vaikuttaa koko käyntikokemukseen. 80 % vastaajista ko-
kee, että hyvin suunniteltu wc-tila parantaa mielikuvaa ravintolas-
ta. Huonokuntoinen wc puolestaan herättää epäilyksiä keittiön siis-
teydestä: 72 % vastaajista ei palaa koskaan, ja epäsiististä wc:stä
mainitaan myös ystäville ja kollegoille.
Wc-tila viestii paljon omistajastaan ja peilaa samalla koko yri-
tyksen hygieniatasoa. Saniteettitilojen siisteys, raikkaus sekä se, että
wc-paperia, saippuaa ja käsipyyhkeitä on saatavilla, ovat perusasi-
oita, joita asiakkaat yrityksiltä edellyttävät, Metsä Tissuen markki-
nointipäällikkö
Jussi Haapkylä
kommentoi.
Paperilla on iso rooli wc-tilan tärkeimpien asioiden joukossa.
Tutkimuksen mukaan lähes 70 % suomalaisista kuivaa kätensä mie-
luiten paperisilla käsipyyhkeillä. Eniten pidetään annostelijasta, jos-
ta saa paperia arkin kerrallaan.
Q
Siisteys wc-tiloissa
vaikuttaa
mielikuvaan koko yrityksestä
OIKAISU
Edellisessä numerossamme (5/2011) oli Oulun Ympäristötalon artikkeliin
jäänyt valitettavia virheitä:
Sivulla 184 kerrotaan, että rakennuttaja halusi energiatehokkaan raken-
nuksen ja asetti tavoitetiiveysluvuksi 12. Pitää luonnollisesti olla 1–2.
Sivulla 187 mainitaan Tarmo Taponen ja hänet on nimetty artikkelissam-
me toimitusjohtajaksi. Tarmo Taponen ei ole enää yhtiön palveluksessa,
vaan on jäänyt eläkkeelle. Finnmap Consulting Oy:n Oulun toimiston (ent.
Taponen & Heiskari) toimistopäällikkönä toimii Esko Knuutila.
Sivun 187 faktatietoihin on Oulun Ympäristötalon rakennuttajaksi merkit-
ty Salon kaupunki. Rakennuttaja on luonnollisesti Oulun kaupunki.
Pahoittelemme virheitä!
;gfkljm[lagf eY[`af]k kYd]k Yf\ j]flYd2
9D9FCG FGKL99
(,( -(. )*0,
Hqq\©ee] gkgallYeYYf lYjbgmkhqqff¹l2 kmh]jkY^Yja8kmh]jkY^Yja&Ú
KARANOR OY
on tässä numerossa mukana:
Kauppakeskus Karisma
Mainosvalojen taustaverkot
Kauppakeskuksen pohjoispääty / ajo kauppakeskukseen
Kauppakeskuksen länsisivu, Parkkihallin eteläpääty
Parkkihallin pohjoispääty
Verkkolevyverhous, sinkitty/ maalattu, tuoteno1292
Toteutus:
SRV Rakennus Oy, Ora-Team Oy
Suunnittelu, Arkkitehtitoimisto Innovarch Oy
Vihiluodon Kala Oy
Bilbao-verkkolevyverhous 1,6 mm alumiini, 115*48*18
Toteutus, NCC Rakennus Oy
Suunnittelu, Arkkitehtitoimisto Arkkitehdit M3
KARANOR OY
Verkkolevyt, reikälevyt, hitsatut ja kudotut lankaverkot,
seulaverkot, turvatasot, ritilät ja askelmat
Karapellontie 13, 02610 Espoo, 09-5915151