148
4/2012 PROJEKTIUUTISET
Palokan koulukeskus
jien virallisia otteluita.
Salin yhdelle sivustalle rakennettiin 300
hengen kiinteä katsomo. Lisäksi alatasolle
on mahdollista järjestää kääntökatsomoon
istumapaikat noin 700 hengelle.
– Liikuntasalin katsomoratkaisu oli var-
sin haastava mahdollisimman suuren kat-
sojapaikkamäärän takia, Isotalo sanoo.
Koululaisten lisäksi Palokan koulun tiloja
käyttää Jyväskylän kansalaisopisto. Yhteis-
käytössä ovat esimerkiksi teknisen työn
luokka ja kotitalousluokka.
Näkymä auki järvelle
Palokan koulussa tai kirjastossa vieraile-
vat muistavat käyntinsä suurista valoisista
ikkunoista ja mielenpainuvasta järvimai-
semasta.
Koulukeskuksen sisustuksesta vastannut
Arkkitehtuuritoimisto Meskanen & Pursiai-
nen Oy:n arkkitehti
Olli Pursiainen
sanoo,
että yksi suunnittelun lähtökohta oli, että
järvimaisemaa on varjeltava. Hän ei ha-
lunnut missään nimessä peittää kalusteilla
näkymää Palokkajärvelle, ei koulussa ei-
kä kirjastossa.
– Ruokasalissa ja kirjastossa kalusteet
on sijoitettu niin, että komea järvimaise-
ma näkyy mahdollisimman hyvin.
Rehtori Hakkarainen kertoo koulun
edustajien toivoneen ilmeeltään valoisaa
ja vaaleaa koulua, jossa on käytetty te-
hostevärejä. Pursiaisen suunnittelussa nä-
mä toiveet myös toteutuivat. Koulussa on
käytetty paljon rauhallisia ja harmonisia
puupintoja, joita on täydennetty toimin-
taympäristöön sopivalla värityksellä.
– Kouluilmeessä korostuu rauhallisuus.
Sisustus on suunniteltu koulun toiminnal-
listen lainalaisuuksien puitteissa mahdol-
lisimman harmoniseksi, mutta kuitenkin
kiinnostavaksi oppimisympäristöksi, Pur-
siainen kertoo.
Oppilaita varten koulun käytäville on si-
joitettu porrasmaisia kalusteita, jotta pie-
nimmätkin koululaiset pääsevät katso-
maan maailmaa hieman ylempää.
– Koulussa sisustuksen täytyy tukea op-
pimista. Tähän päästään esimerkiksi kalus-
teiden onnistuneella sijoittelulla ja valitse-
malla ne oppimistavoitteiden mukaisesti,
Pursiainen sanoo.
Erityishuomio
kosteudenhallintaan
Palokan uudessa koulukeskuksessa alin-
ta lattiatasoa nostettiin selvästi vanhaan
koulurakennukseen verrattuna. Näin saa-
tiin yläpuolisesta rinteestä valuvat vedet
hallintaan niin, etteivät ne aiheuta ongel-