123
PROJEKTIUUTISET 4/2012
Scandic Tampere Station
teille. Jäykistävänä rakenteena ovat kanta-
vat teräsbetoniseinäelementit.
Ulkoseinät ovat paikalla rapatut. Sei-
nissä on sandwich-rakenne: sisimmäise-
nä on betoni, sitten lämmöneriste, ja rap-
paus tehtiin lämmöneristeen päälle, ja se
peitti kaikki saumat. Jääskeläisen mukaan
talo näyttää hienolta ja paikalla tehdyltä,
vaikka onkin elementeistä.
Ulkoseinien alaosa on kiiltäväksi hiottua
betonia, joka muistuttaa graniittia.
Pysäköintihallin kansirakenne oli raken-
nesuunnittelun kannalta haastavin alue,
Jääskeläinen kertoo. Kansirakenteen pääl-
le rakennetut monenlaiset rakennelmat
vaativat tarkkaa detaljisuunnittelua, jotta
lämpö- ja vesieristykset saatiin toimiviksi.
Oman ainutlaatuisen lisänsä rakenne-
suunnitteluun toi se, että tontin sivuitse
louhittiin Hämpin parkkiluolaan vievää
tunnelia. Parkkiluolan suunnittelijat tar-
vitsivat tietoja kuormituksesta, joka koh-
distuu rakennuksesta parkkitunnelin kat-
toon.
Tarkkaa aikataulutusta
Pääurakoitsijana toimi Lemminkäinen
Talo Oy. Projektipäällikkö
Jarmo Pitkä-
nen
kertoo, että hanke oli sujuva ja työ-
maa eteni mallikkaasti. Yhteistyö oli toi-
mivaa, ja asiat ratkaistiin heti. Kaikki osa-
puolet tekivät hienosti osansa.
– Hotellilla on moderni ja poikkeava
ilme, jonka eteen tehtiin paljon työtä.
Mallihuone ja pätkä käytävää olivat ole-
massa, mutta sisustukseen tuli silti paljon
muutoksia. Lopulta kaikki saatiin kuiten-
kin menemään niin kuin piti. Lopputulok-
sena ovat näyttävät ja laadukkaat huoneet
ja aulatilat.
Tontin ahtaus oli tosiasia: hotelli on ra-
kennettu rajoja myöten. Samaan aikaan
hyvin läheltä louhittiin Hämpin parkin si-
säänajotunnelia, yhdellä sivulla oli kadun-
rakentamista, ja lisäksi esimerkiksi kau-
pungin kaukolämpö- ja viemäriputket me-
Huoneita hotellissa on 200. Niissä käytetty
tehosteväri on vihreä, pinkki tai turkoosi
huonetyypin mukaan. Huoneiden sisustus
on modernin selkeä ja raikas.