Muutaman luokkatilan voi jakaa siirtosei-
nillä yhdeksi isoksi tai kahdeksi pieneksi
tilaksi. Muunneltavuus mahdollistaa muun
muassa tärkeän pienryhmätyöskentelyn.
106
4/2012 PROJEKTIUUTISET
Kangasalan lukio
– Liikuntasalin ja auditorion rakennerat-
kaisuissa ilmakammion ja seinien akustis-
ten kiinnitysten ratkaisut olivat haastavia.
Kahteen suuntaan avautuva näyttämö ja
sen alla oleva tuolivarasto piti saada ääni-
teknisesti varsin monikäyttöisiksi.
Oleskelutila ilman aulaa
Rakennuksen kompakti muoto on eko-
loginen. Julkisivupintaa on mahdollisim-
man vähän. Päivänvaloa tarvitsematto-
mat tilat on sijoitettu pohjoisen puolelle.
Neliön muotoista pohjaratkaisua halkai-
see korkea kokoava valoisa keskeistila. Se
muodostuu oleskeluportaista, kahviosta ja
kirjastosta.
– Käyttäjän erityistoive saada näyttämö
avautumaan sekä auditorioon että liikun-
tasaliin niin, että esitystä voidaan seurata
samanaikaisesti molemmista tiloista, muo-
dosti pohjaratkaisulle yhden lähtökohdan.
Ideoimme auditorioon teleskooppikatso-
mon, jolloin tilaa voi käyttää myös tasalat-
tiaisena muun muassa liikuntaan ja yliop-
pilaskirjoituksiin, Pekka Koli sanoo.
Vaikka tilaohjelmassa ei esiintynyt varsi-
naista aulatilaa, suunnittelija onnistui luo-
maan mielenkiintoisia oleskelu-, hengailu-
ja työpistepaikkoja, kuten oleskeluportaat,
kahvion katosta muodostettu oleskelupesä
ja käytäväkaiteiden yhteyteen tehdyt työs-
kentelytasot.
Arkkitehti vastasi myös sisustus- ja irto-
kalustesuunnittelusta. Pulpetit ja oppilas-
tuolit tuotiin vanhasta lukiosta. Julkisivu-
pellin punaoranssi väri jatkuu maalattuina
pintoina sisällä limevihreän kanssa.
– Tehostevärit hallitsevat ja piristävät si-
sätilojen ilmettä maalipinnoissa, kalusteis-
sa ja keskeistilan lattiamatossa.
Rakennuksen sijaintiin tontilla vaikutti-
vat rinteinen maasto ja eri saapumissuun-
nat. Lukio liitettiin vieressä sijaitsevaan
Pikkolan kouluun yhdyskatoksella. Luki-
on oppilaat ruokailevat Pikkolan koulussa.
Pikkolan koulun oppilaat käyttävät lukion