51
PROJEKTIUUTISET 3/2013
Itella Logistics Oy:n Pennalan logistiikkakeskus
Puh. 03-873 570
Fax 03-873 5710
Saimaankatu 64
15140
LAHTI
Rakennesuunnittelu
Itella Logistics Oy:n Pennalan logistiikkakeskus
Orimattila
Pinta-ala
Tilavuus
Rakentamisaika
Rakentamisen kustannus
Rakennuttaja
Arkkitehti
Projektinjohtourakoitsija
Rakennuttajakonsultti
77 000
884 100
25
kuukautta
61,5
milj. euroa
Itella Real Estate Oy
Arkkitehtiruutu Oy
Rakennusosakeyhtiö Hartela Oy
Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
0
Lahden aluetoimisto
Vesijärvenkatu 31c
15140
Lahti
puh. 010 561 3300
Projektinjohto-
urakoitsija
arkkitehtiruutu oy
Viinikankatu 47, Tampere Puh. 03-2386 000
Pää- ja
arkkitehtisuunnittelu
aineiden varastoa lukuun ottamatta. Hyl­
lyvalot on ohjattu liiketunnistimilla.
Varastossa on tietyillä osin käytössä
puheohjattu keräilyjärjestelmä. Vaarallis­
ten aineidenVAK­varasto on oma lukunsa.
Kemikaalivarasto kestää kahden tunnin
palon. Mahdollisessa räjähdyksessä ulko­
seinä antaa periksi. Varastossa on useita
kaasutunnistimia lattiassa ja katossa. Lat­
tiakouru kiertää varaston ympäri ja kerää
mahdolliset vuodot keskellä lattian alla
olevaan säiliöön.
Mahdollisen tulipalon sattuessa
kemikaalivaraston huoneet täyttyvät
vaahdolla täyteen yksi huone kerral­
laan kolmessa minuutissa. Jokaisella
VAK­varaston huoneella on oma IV­ko­
nehuone. Varaston puolen liukuoven ta­
kana on vielä ylimääräinen pato­ovi, joka
hillitsee nesteen pääsyä ulkopuolelle.
Toimistotilat katonrajassa
Logistiikkakeskuksen yleiset toimisto­
tilat sijaitsevat pääsisäänkäynnin puo­
lella toisen kerroksen tasolla. Tiloissa on
henkilöstöravintola, avotiloja, neuvottelu­
tiloja sekä muutama erillishuone. Toimis­
tot ja sosiaalitilat on sovitettu lähekkäin.
Toimistojen päällä on kävelyn kestävä
välikatto ja sen päällä tekniikkatila, jonka
kautta voidaan viedä uutta tekniikkaa toi­
mistoa häiritsemättä. Näin ilmanvaihto
ja lämmitys toimivat paremmin kuin kor­
keassa tilassa, arkkitehti Hiltunen kertoo.
Myös varaston ajotoimistojen sosiaali­
tilat ovat ajotoimistojen päällä, jotta
kuljettavat matkat pysyvät lyhyinä. Yli
puolen kilometrin pituisessa hallissa etäi­
syyksistä voisi helposti tulla ongelma.
Tavarantuojat eivät pääse varaston tiloi­
hin sisälle, vaan he asioivat aina ajotoimis­
ton kautta. Toimiston työntekijätkään eivät
pääsääntöisesti liiku lattiatasolla trukkien
seassa, vaan heillä on turvallisuussyistä
omat kävelysillat katonrajassa.