49
PROJEKTIUUTISET 3/2013
on ledvalaistus. Sisällä hyllyvalot on oh
jattu liiketunnistimilla. Valoteho putoaa
kymmeneen prosenttiin, kun hyllyvälissä
ei ole liikettä.
Moninaiset perustukset
Hanke alkoi ensin syksyllä 2008 ja kes
keytettiin 2009 markkinatilanteen vuoksi.
Louhinnat ja isoimmat maanrakennustyöt
saatiin tällöin valmiiksi. Työt jatkuivat
toukokuussa 2011. Hanke kasvoi tauon
jälkeen pintaalaltaan 77 000 m²:n laa
juiseksi, kun Itella päätti käyttää kerralla
koko tontin rakennusoikeuden.
–
Arkkitehdin kannalta vaikein pähki
nä oli sovittaa tilaajan tarpeet maksimi
tehokkuudella hankitulle tontille. Joka
puolelta kiinteistöä mennään aika tiu
koilla rajoilla. Tontin muoto määritteli
rakennuksen muodon, jotta logistiikka
saatiin toimivaksi läpivirtausperiaatteella.
Suunnitteluun liittyi suuri määrä tavara
liikenteen toimivuus ja tilatarkastelua,
jotta asiakas saa toiminnastaan täyden
tehon irti. Toteutettu malli on siis paljon
muutakin kuin vain suuri rakennus, koh
teen pääsuunnittelijana toiminut arkki
tehti
Juhani
Hiltunen
Arkkitehtiruutu
Oy:stä kertoo.
Suuren rakennuksen alle mahtuu
monenlaista maapohjaa, mikä näkyy
perustusrakenteissakin.
–
Keskellä oleva Crakennusosa on
perustuksiltaan kalliovarainen. Kalliota
louhittiin noin miljoona tonnia ja lou
hittu aines käytettiin osittain tällä tontil
la painopenkoilla ja myös murskeena
rakentamisessa. Ylijäämäaines siirrettiin
naapuritontille, josta sitä myydään ulos
ja käytetään tarpeen mukaan omissa
rakennuskohteissa. Niin sanotun Dhallin
osuudella on maavarainen lattia ja paa
lutettu runko. Bhalli on osittain kallio
varainen ja osittain paalutettua kantaval
la alapohjalla. Ahalli on paalutettu ja
kantavalla alapohjalla. Eli perustuksia eri
menetelmillä laidasta laitaan, Tuominen
kertoo.
Pilkkuvirheen vaara
–
Aina kun täällä jotakin mitattiin met
reissä ja pintaaloissa, niin pantiin nolla
perään normaaliin hankkeeseen verrattu
na. Pilkkuvirheen mahdollisuus oli aina
olemassa tällaisessa hankkeessa. On
neksi sellaisia ei ole sattunut, Tuominen
luonnehtii.
Lattiaa valettiin noin 1 600 neliön
päivävauhdilla. Maavaraisella lattialla
on 20–22 cm paksu kuitubetoni. Paalu
lattialla paksuus on 32–33 cm kaista
raudoitettua kuitubetonia. Lattiapintana
on kestävä sementtikvartsipinnoite, joka
toimii myös pölynsidontapintana.
Parma vastasi kohteen runkourakasta.
Kantava pilaripalkkirunko on betoni
rakenteinen. TEKlaatoilla toteutettu katto
on kahteen suuntaan kallistettu. Höyry
sulkujen ja eristeiden päällä on vaalea
kaksikerroksinen bitumikermi. Vaalea
väri hillitsee auringon lämpökuormaa ra
kennukseen.
–
Ensin tehtiin runko, vaippa ja lat
tiat. Sen jälkeen pääosa töistä on ollut
10–12
metrin korkeudessa katonrajassa.
Nostimia on ollut käytössä paljon ja talo
tekniikan asennukset ovat pääsääntöisesti
olleet rungon poikkisuuntaan. Ainoastaan
runkolinjat menevät pituussuunnassa.
Valaisimet ja muut järjestelmät ovat aina
hyllyväleissä. Tavarat otettiin sisään muu
tamasta nostoovesta ja kaikki ymmärsi
vät nopeasti, että tavarapaketit kannattaa
laittaa lattialle talon poikkisuuntaisesti
asennusten mukaan, jotta lattialla pääsee
kulkemaan nostimilla, Tuominen kertoo.
Varaston pilarijako 22x11 metriä mää
räytyi Itellan käyttämän hyllyjärjestelmän
mukaan.
Valaisimista puolet pois
Alihankkijat saivat näyttää osaamisensa
omalta alueeltaan. Valaisimistakin voi
tiin jättää joka toinen pois alkuperäiseen
suunnitelmaan verrattuna, kun valaisin
malliksi otettiin uudenlaisella heijastinrat
kaisulla varustettu malli. Silti valoa riittää.
Tavara virtaa varaston läpi niin sano
tulla läpivirtausperiaatteella vaarallisten
VAK-varaston liukuoven takana on vielä
ylimääräinen pato-ovi, joka estää nesteen
pääsyä ulkopuolelle.
Toimistojen päällä on kävelyn kestävä välikatto ja sen päällä tekniikkatila, jonka
kautta voidaan viedä uutta tekniikkaa toimistoa häiritsemättä.
Trukkien latauspisteessä on valmiiksi ladattuja akkuja odottamassa
vaihtoa. Itse akun vaihto tapahtuu hyvin nopeasti ja automaattisesti.
Itella Logistics Oy:n Pennalan logistiikkakeskus