49
PROJEKTIUUTISET 3/2013
on led­valaistus. Sisällä hyllyvalot on oh­
jattu liiketunnistimilla. Valoteho putoaa
kymmeneen prosenttiin, kun hyllyvälissä
ei ole liikettä.
Moninaiset perustukset
Hanke alkoi ensin syksyllä 2008 ja kes­
keytettiin 2009 markkinatilanteen vuoksi.
Louhinnat ja isoimmat maanrakennustyöt
saatiin tällöin valmiiksi. Työt jatkuivat
toukokuussa 2011. Hanke kasvoi tauon
jälkeen pinta­alaltaan 77 000 m²:n laa­
juiseksi, kun Itella päätti käyttää kerralla
koko tontin rakennusoikeuden.
Arkkitehdin kannalta vaikein pähki­
nä oli sovittaa tilaajan tarpeet maksimi­
tehokkuudella hankitulle tontille. Joka
puolelta kiinteistöä mennään aika tiu­
koilla rajoilla. Tontin muoto määritteli
rakennuksen muodon, jotta logistiikka
saatiin toimivaksi läpivirtausperiaatteella.
Suunnitteluun liittyi suuri määrä tavara­
liikenteen toimivuus­ ja tilatarkastelua,
jotta asiakas saa toiminnastaan täyden
tehon irti. Toteutettu malli on siis paljon
muutakin kuin vain suuri rakennus, koh­
teen pääsuunnittelijana toiminut arkki­
tehti
Juhani
Hiltunen
Arkkitehtiruutu
Oy:stä kertoo.
Suuren rakennuksen alle mahtuu
monenlaista maapohjaa, mikä näkyy
perustusrakenteissakin.
Keskellä oleva C­rakennusosa on
perustuksiltaan kalliovarainen. Kalliota
louhittiin noin miljoona tonnia ja lou­
hittu aines käytettiin osittain tällä tontil­
la painopenkoilla ja myös murskeena
rakentamisessa. Ylijäämäaines siirrettiin
naapuritontille, josta sitä myydään ulos
ja käytetään tarpeen mukaan omissa
rakennuskohteissa. Niin sanotun D­hallin
osuudella on maavarainen lattia ja paa­
lutettu runko. B­halli on osittain kallio­
varainen ja osittain paalutettua kantaval­
la alapohjalla. A­halli on paalutettu ja
kantavalla alapohjalla. Eli perustuksia eri
menetelmillä laidasta laitaan, Tuominen
kertoo.
Pilkkuvirheen vaara
Aina kun täällä jotakin mitattiin met­
reissä ja pinta­aloissa, niin pantiin nolla
perään normaaliin hankkeeseen verrattu­
na. Pilkkuvirheen mahdollisuus oli aina
olemassa tällaisessa hankkeessa. On­
neksi sellaisia ei ole sattunut, Tuominen
luonnehtii.
Lattiaa valettiin noin 1 600 neliön
päivävauhdilla. Maavaraisella lattialla
on 20–22 cm paksu kuitubetoni. Paalu­
lattialla paksuus on 32–33 cm kaista­
raudoitettua kuitubetonia. Lattiapintana
on kestävä sementti­kvartsipinnoite, joka
toimii myös pölynsidontapintana.
Parma vastasi kohteen runkourakasta.
Kantava pilari­palkki­runko on betoni­
rakenteinen. TEK­laatoilla toteutettu katto
on kahteen suuntaan kallistettu. Höyry­
sulkujen ja eristeiden päällä on vaalea
kaksikerroksinen bitumikermi. Vaalea
väri hillitsee auringon lämpökuormaa ra­
kennukseen.
Ensin tehtiin runko, vaippa ja lat­
tiat. Sen jälkeen pääosa töistä on ollut
10–12
metrin korkeudessa katonrajassa.
Nostimia on ollut käytössä paljon ja talo­
tekniikan asennukset ovat pääsääntöisesti
olleet rungon poikkisuuntaan. Ainoastaan
runkolinjat menevät pituussuunnassa.
Valaisimet ja muut järjestelmät ovat aina
hyllyväleissä. Tavarat otettiin sisään muu­
tamasta nosto­ovesta ja kaikki ymmärsi­
vät nopeasti, että tavarapaketit kannattaa
laittaa lattialle talon poikkisuuntaisesti
asennusten mukaan, jotta lattialla pääsee
kulkemaan nostimilla, Tuominen kertoo.
Varaston pilarijako 22x11 metriä mää­
räytyi Itellan käyttämän hyllyjärjestelmän
mukaan.
Valaisimista puolet pois
Alihankkijat saivat näyttää osaamisensa
omalta alueeltaan. Valaisimistakin voi­
tiin jättää joka toinen pois alkuperäiseen
suunnitelmaan verrattuna, kun valaisin­
malliksi otettiin uudenlaisella heijastinrat­
kaisulla varustettu malli. Silti valoa riittää.
Tavara virtaa varaston läpi niin sano­
tulla läpivirtausperiaatteella vaarallisten
VAK-varaston liukuoven takana on vielä
ylimääräinen pato-ovi, joka estää nesteen
pääsyä ulkopuolelle.
Toimistojen päällä on kävelyn kestävä välikatto ja sen päällä tekniikkatila, jonka
kautta voidaan viedä uutta tekniikkaa toimistoa häiritsemättä.
Trukkien latauspisteessä on valmiiksi ladattuja akkuja odottamassa
vaihtoa. Itse akun vaihto tapahtuu hyvin nopeasti ja automaattisesti.
Itella Logistics Oy:n Pennalan logistiikkakeskus