107
PROJEKTIUUTISET 3/2013
Uusi Toriparkki on jo käytössä, mutta
viimeistelyltään vielä keskeneräinen.
K
uopion torin alle rakennettiin
700
autopaikkaa jo 20 vuotta
sitten. Nyt toisessa vaiheessa
paikkoja tuli 580 lisää. Mitään niistä ei
voi varata ”omaksi paikakseen” vaan
jatkuvan paikan omistajien tulee tyytyä
vapaaseen paikkaan. Näin paikkojen
käyttöaste säilyy korkeampana.
Uuden laajennuksen kustannusarvio
on noin 40 miljoonaa euroa. Tätä in
vestointia ei ole tarkoituskaan kattaa
paikoitusmaksuilla, vaan paikoitustalo
on katsottava osaksi kaupungin infra
struktuuria. Paikoitus on eräänlainen
”
pääsymaksu keskustaan”. Ari Pääkkö
korostaa, että Kuopio on ”sopivan ko
koinen” kaupunki. Toriparkista on mo
nipuolinen palvelutarjonta 15 minuu
tin kävelymatkan sisällä, menipä sitten
kauppakeskuksiin, elokuviin, jalkapallo
otteluun tai teatteriin.
Paikoitustaloon tulee rekisterikilpien
tunnistusjärjestelmä. Se parantaa vaki
tuisten pysäköitsijöiden liikkumisen su
juvuutta.
Monivuotinen suunnittelukohde
–
ToriparkkiKauppahalliPaviljonkiko
konaisuuden suunnittelu aloitettiin jo
vuonna 2007, kertoi pääsuunnittelijana
toiminut
Reijo
Mitrunen
QVIM
Arkkitehdit Oy:stä.
–
Sekä Toriparkissa että kauppahallis
sa rakennuttamista johti Pöyry eri ura
koissa ja hieman eri rooleissa, kertoo
Titta Haatainen
Pöyryltä.
Titta Haataisen tehtävänimike vaihteli
projektin eri vaiheissa.
Suhdanteiden vaihtumisesta ja vali
tuksista johtuen koko suunnittelu oli
välillä puoli vuotta keskeytyksessä.
Tilaajaa, Kuopion kaupunkia, mieti
tytti kauppakäytävän toteutus. Koska
kyseessä on pitkän tähtäyksen inves
tointi, se päätettiin toteuttaa tässä vai
heessa.
Reijo Mitrunen on ylpeä erityises
ti Paviljongista, joka korvasi entisen
kalahallin. Hänen mielestään Tori
parkki ja kauppahalli ”hengittävät”
Paviljongin välityksellä. Tosi on, että
sen suuntautuminen torin keskelle on
houkutteleva.
Kauppahalli on suojelukohde
Kuopion kauppahalli on käsite. Sillä on
sukupolvien ikäinen imago. Se ei ole
suurten ympärillä olevien markettien
puristuksessa, vaan niitä täydentävä.
Kauppahallista saa makuelämyksinä
muun muassa lihaa, kalaa, juustoja
ja leivonnaisia. Se suorastaan imee
asiakkaita ”suurena olohuoneena” ja
kauppakeskuksia tasokkaampana tar
jontana. Kauppahalli ja sen kylkiäiseksi
rakennettu Paviljonki on houkuttele
va tapaamispaikka. Keskustat joutuvat
kilpailemaan niiden ulkopuolelle tul
leiden kauppakeskusten kanssa. Niissä
paikoitus on ilmaista, mutta palvelu
tarjonta erilainen.
Haasteelliset rakenteet
Toriparkki poikkeaa rakenteiltaan lähes
täysin normaalista rakentamisesta. Ra
kennusta ei lämmitetä, joten lämpötilan
muutoksista aiheutuvat lämpöliikkeet tuli
hallita. Maanpäällisen kannen tulee olla
vesitiivistä betonia ja lisäksi vesieristetty.
Torin ympärillä olevat rakennukset eivät
saaneet liikkua kaivusta ja rakentamisen
aiheuttavasta tärinästä. Niiden tukemi
seen käytettiin kaira, kaivu ja lyöntipaa
luja sekä sementtiinjektointia ja raken
nusaikaista ponttiseinää.
–
Rakennesuunnittelijan on täytynyt
hallita eri tekniikoiden keskinäinen yh
teensopivuus, kertoo
Pauli
Oksman
Insinööritoimisto SRT Oy:stä.
Paikoitustalo on jaettu liikunta
saumoin kuuteen lohkoon. Vanha osa