Page 88 - PU312_FI_Grey

Basic HTML Version

88
3/2012 PROJEKTIUUTISET
Volkswagen Center Espoo
tuotti haasteita perustamiselle. Kovalle
kalliolle tehtiin vesitiivis antura. Osittain
perusmuurit ovat vesitiiviitä, mutta maa-
varaisen anturan alueilla on käytetty kal-
lioon upotettua ja injektoitua vesitiivistä
ponttiseinää, rakennesuunnittelusta vas-
tannut Juha Kutvonen Finnmap Consul-
ting Oy:stä sanoo.
Huoltotilat maantason alle
Huoltotilat ovat kokonaisuudessaan
Korjaamonostimien sylinterit ja raken-
teet ulottuvat lähes kolme metriä kellari-
kerroksen lattiapinnan alle.
Maanalaisia korjaamotiloja.
maanpinnan tason alla. Huoltotiloihin
kuuluu huoltokorjaamo-, peltikorjaamo-,
maalaamo- ja varastotiloja. Huototilojen
viemisellä maan alle saatiin noin 2000 m2
lisää huoltotilaa aiempiin toimitiloihin ver-
rattuna.
Korkea huoltokerros on osittain jaettu
kahteen kerrokseen. Maan alla on myös
koko rakennuksen pituinen tehokas pesu-
katu, joka on kuitenkin varsinaisen raken-
nuksen ulkopuolella. Maanalaisen tason
liikenne tulee sisään rakennuksen länsi-
päästä ja ulosajo tapahtuu itäpäässä.
Hartikainen mainitsee erityisenä yksi-
tyiskohtana maahan upotettavien korjaa-
monostimien asennuksen, joka oli työläs
työvaihe. Nostimien sylinterit ja rakenteet
ulottuvat lähes kolme metriä kellarikerrok-
sen lattiapinnan alle.
– Maalaamotoimittaja toimitti omat
maalaamokalustot ja ilmanvaihtokanavis-
tot, jotka piti sovittaa yhteen rakennuksen
muun talotekniikan kanssa. Siinä oli myös
vähän haastetta, Hartikainen sanoo.
Rakennuksen kantavina rakenteina oli-
vat betonipilarit ja jännebetonipalkit sekä
TT-laatat.
- Jännevälit olivat tosi pitkät, pisimmil-
lään 20 metriä. Kellarikerroksen ulkosei-
nät ja lattiat ovat paikallavalettuja. Muu-
ten halliosuus toteutettiin elementtiraken-
teisena, rakennesuunnittelija Kutvonenen
kertoo.