90
2/2013
PROJEKTIUUTISET
Prisma Halikko
lan alue rakennuksen kaakkoisnurkassa on
vedetty enemmän sisään. Näin mittavan
katoksen alle jää terassina käytettävä ka-
tettu ja ilmava alue, toteaa Jarmo Saarinen.
–
Rakennuksen ikkuna-aukotus on hyvin
maltillista, suuremmat ikkunapinnat olem-
me suunnitelleet ravintolan seinäalueelle
ja toisen kerroksen toimisto-osan seinä-
alueelle. Julkisivujen jaksottelu perustuu
paljolti tiili-, julkisivulevytyksen ja julkisi-
vulasikenttien vaihteluun. Tiilikenttien ylä-
puolella olevat julkisivulasikentät keventä-
vät talon ilmettä maisemassa, lisää Jarkko
Ruohola.
Rakennesuunnittelu
–
Rakennus on perustettu teräsbetoni-
paalujen varaan pehmeikölle kovan poh-
jan ollessa 20–30 metrin syvyydellä, jon-
ne maanvaraan valettu kantava teräsbe-
tonipaalulaatta on perustettu. Myös si-
säänkäyntikatokset ja osa rakennuksen
lastaustiloihin johtavasta ajoväylästä pe-
rustettiin paalujen varaan rakennetulle te-
räsbetonilaatalle. Suunnittelimme vanhan
rakennusosan sisälle tehtävän uuden ko-
nehuoneen perustusrakenteet rakennet-
tavaksi teräsputkipaalujen varaan, raken-
nusinsinööri
Aki Luntamo
ja rakennusin-
sinööri
Mikko Sirén
Narmaplan Oy:stä
kertovat.
Katon teräksiset primääriristikot on asen-
nettu teräsbetonianturoiden päältä nouse-
vien teräsbetonipilarien varaan. Sekundää-
risristikot, jotka tukeutuvat primääriristik-
koihin, kantavat katon kantavat teräspoi-
mulevyt. Niiden päällä on kovavillakatto-
rakenne. Välipohja on teräsbetonipilarei-
hin teräsbetonipalkkien välityksellä tukeu-
tuva ontelolaatasto, kuten on yläpohjankin
rakenne. Julkisivujen vaippana on pelti-vil-
la-pelti-elementtirakenne. Julkisivu on ver-
hoiltu osittain punatiilellä.
–
Alapohjan liikuntasaumajaossa nou-
datimme vanhan osan liikuntasaumajakoa
ja tietysti laajennusosa erotettiin vanhas-
ta osasta liikuntasaumalla. Mittavat katok-
set suunnittelimme siten, että ne ovat ra-
kennuksen rungosta erilliset mastoraken-
teet, joissa kantavan rungon muodostavat
teräsprofiilit, Aki Luntamo ja Mikko Sirén
kertovat.
Läheinen junarata
olikin ongelmallinen
Alueen maaperässä peruskallio kumpui-
lee nousten välillä näkyviin ja sukeltaen
jälleen syvyyksiin. Kalliolaaksot ovat täyn-
nä jääkaudella ja sen loppuvaiheessa syn-
tyneitä savia.
–
Prisman alla ja ympärillä on tällainen
savikko, joka on 20–30 metrin syvyinen.
10 000
m
2
:
n laajennusosa oli päätetty to-
teuttaa vanhan rakennusrungon suuntaise-
na ja tämä toi suunnitteluun mielenkiintoi-
sia haasteita. Laajennukselle varatun tontin
osan halki kulki Salitunojan uoma. Oja piti
siirtää ja samalla se päätettiin ohjata maan
alle kaivettavaan putkeen, jonka välityk-
sellä se laskee luonnonuomaansa eteläm-
pänä, kertoo
Tomi Aarnio
Ramboll Fin-
land Oy:stä.
Tämä ei sinänsä ollut ongelma, vaan
pelkkä rutiininomainen suunnittelutehtä-
vä. Ongelmallisen asiasta teki kuitenkin
Prisman suuntainen junarata, joka oli vain
osittain paalutettu. Suurelta osalta se kul-
kee saven varaan rakennetun penkereen
päällä. Maan kaivaminen aiheuttaa maan
rakenteeseen stabiliteettiongelman ja siksi
kaivaminen suunniteltiin tehtäväksi lyhyi-
nä pätkinä. Urakoinnin aikana junaradan
pengerprofiilin muodonmuutoksia mitat-
tiin työn aikana tarkasti.
–
Toinen junaradan pengerrakentee-
seen suuntautuva uhka on Prisman huol-
toliikenteen aiheuttama paine. Suunnitte-
limme huoltotien rakennettavaksi radan ja
Prisman välisellä osuudella paalulaatan va-
raan, kertoo Tomi Aarnio.
Saven leikkauslujuusvaihtelu ja maala-
jirajat kartoitettiin asianmukaisin kairauk-
sin. Siipikairan avulla tutkittiin pehmeiden
maakerrosten suljettua leikkauslujuutta.
Päivän ostosten lomassa voi nauttia kau-
neudenhoidosta tai korjauttaa kenkänsä.
Kahviossa on paikka myös niille, jotka odot-
tavat ravintolatuotteitta kotiin vietäväksi.
missa päissä. Tämä on eräänlainen sym-
metrisen sommitelman tulkinta, arkkitehti
ja projektivastaava
Jarkko Ruohola
kertoo.
–
Massoittelussa rakennuksen kaksi-
kerroksinen osuus erottuu pääjulkisivusta
omaksi kokonaisuudekseen. Katosten vä-
liin ja sen molemmin puolin jäävät suojatut
sisäänkäynnit syvennyksiin. Kevyt aurinko-
lippa kuitenkin yhdistää katokset toisiin-
sa kaksikerroksisen osan editse. Ravinto-