128
2/2012 PROJEKTIUUTISET
Autokeskus Airport
kana paljon erilaisia tekniikan suunnitteli-
joita, mikä teki kokonaissuunnittelusta ta-
vallista työläämpää, toteaa kohteen pää-
suunnittelijana toiminut arkkitehti
Harri
Koskinen
Arkkitehtitoimisto Larkas & Lai-
ne Oy:stä.
Toisen kerroksen automyymälä ja kor-
jaamotilat eivät aiheuttaneet Koskisen mu-
kaan mitään erityisempää rakenneteknistä
ongelmaa. Rakennesuunnittelija oli muka-
na suunnittelussa heti alkumetreistä lähti-
en. Toisen kerroksen peltikorjaamon yhte-
ydessä on kaksi maalauskammiota kaikki-
en talon käyttäjien yhteiskäytössä.
– Tiesimme, että toiseen kerrokseen on
tulossa korjaamotoimintaa. Autojen paino
jakaantuu kuitenkin sillä tavoin tasaisesti,
että se ei aiheuta sinänsä mitään erityison-
gelmaa. Sisustuksen osalta automerkeillä
oli omat speksinsä ja ne vastasivat itse siitä
puolesta. Me suunnittelimme toiminnalle
Brändi edellä
– Asiakas tulee taloon tullessaan aina
brändinmukaiseen myymälään, oli hän tu-
lossa ostamaan tai huollattamaan autoa,
toteaa kohdetta esittelevä kiinteistöpäällik-
kö
Pasi Kekkonen
Aro-Yhtymästä.
BMW:n muita korkeampi merkkistatus
näkyy myös sisustuksessa. Merkin asiak-
kaille on tehty muun muassa laadukkaas-
ti sisustettu Lounge-tila, jossa voi viettää
mukavasti mahdollisen odotusajan. Bis-
neksiäkin voi hoitaa sieltä käsin, kun auto
on pikahuollossa. Merkkikohtainen auto-
maailma eroaa aiemmasta Tikkurilan kiin-
teistöstä, jossa kaikki merkit olivat samassa
tilassa isossa avohallissa.
– Pääsuunnittelijan kannalta oli haas-
teellista sovittaa monta toimintoa yhteen
saman katon alle. Samoin erikoistekniikan
sovittaminen rakennukseen oli suunnitte-
lun kannalta haaste. Hankkeessa oli mu-
raamit, Koskinen sanoo.
Toisessa kerroksessa on myös noin 200
m
2
toimistotilaa, joka on toteutettu avotoi-
mistona ilman kiinteitä työpisteitä. Aino-
astaan kaksi hiljaista työskentelytilaa sekä
autosihteerien huone on eristetty avotilas-
ta. Työntekijöillä on valittavanaan noin 20
työpistettä, joita täytetään saapumisjärjes-
tyksessä.
LVI-konehuoneet on sijoitettu kiinteistön
katolle. Kummassakin rakennuspäädyssä
on oma konehuoneensa.
Suuret maarakennustyöt
– Tontilla suoritettiin massiivinen maan-
rakennusurakka. Tontilla oli noin 50 000
kuutiota louhittavaa kalliota. Maanraken-
nustöissä meni puoli vuotta, kertoo pää-
urakoitsijana toimineen SRV Rakennus
Oy:n projektipäällikkö
Juho Varelius
.
Vantaan kaupunki asetti vaatimuksen
Rakennuksen värivaihdos tehtiin keskellä
olevan ajorampin ja rakennusmassan kulman
muutoksen kohdalla. Värimaailman vaalean
ja tumman vaihtelulla pyrittiin kahta massa-
puolta saamaan vähän irralleen toisistaan.