82
1/2013
PROJEKTIUUTISET
Viking Grace
V
iking Line Abp:lla on seitsemän
alusta reiteillä Suomesta Ruotsiin ja
Baltiaan. Viking Grace edustaa uut-
ta laivasukupolvea, jossa yhtyvät tulevai-
suuden konseptit, design ja kokonaisval-
tainen ympäristöajattelu. Laivan toiminnan
avainsanoja ovat uusiokäyttö ja resurssien
optimointi.
Polttoaineena käytetyn nesteytetyn
luonnonkaasun, eli LNG:n ansiosta typ-
pi- ja hiukkaspäästöt vähenevät 85 % se-
kä kasvihuonekaasut 15 %. Rikkipäästöjä
ei käytännössä synny lainkaan. Toimitus-
johtaja
Mikael Backmanin
mukaan tank-
kaus tapahtuu Tukholmassa 5–6 kertaa
viikossa.
LNG-kaasua säilytetään kaksoisvaipalla
varustetuissa alipainetankeissa ulkona, lai-
van peräkannella. Maakaasu on ilmaa ke-
vyempää, ja mahdollisen vuodon sattuessa
ulkotilassa se tuulettuu luonnollisesti pois.
Tankkien täyttö tapahtuu LNG supply
-
aluksesta. Toimitettaessa kaasun lämpö-
tila on -162 °C, jolloin se on nestemäistä ja
tilavuudeltaan 600 kertaa pienempää kuin
kaasuna. Polttoa varten maakaasu höyrys-
tetään aluksen laitteistossa.
Ilmastoinnin energiansäästöt
Koska polttoaineena käytetyn LNG:n
lämpötila on hyvin alhainen, sen avul-
la voidaan jäähdyttää aluksen sisäilmaa.
Tämän ansiosta jäähdytyslaitteiston ener-
giankulutus ja sen aiheuttamat hiilidioksi-
Upeasta sisustuksesta vastasi yleisten
tilojen ja sviittien osalta sisustusarkkiteh-
titoimisto dSign Vertti Kivi & Co. Aamulla
Aurora on valoisa aamiaisravintola ja illalla
viihtyisä päivällisravintola.