28
1/2013
PROJEKTIUUTISET
P-Hämppi
säköintiluolaan ajo ensimmäistä kertaa on
jo kokemus sinällään.
Pakkahuoneen rakenteita
piti vahvistaa
Leo Seppänen
,
joka toimi A-Insinöörit
Rakennuttaminen Oy:n puolesta hank-
keessa projektinjohtajana 2008–2011, ker-
too, että huhtikuussa 2009 saadun raken-
nusluvan jälkeen työstettiin kallioraken-
nesuunnitelmat, joiden pohjalta louhinta-
urakka saattoi alkaa 2009 syksyllä.
–
Tässä vaiheessa laadittiin suunnitelma
louhinta- ja arkkitehtisuunnittelun avuksi
kallioon liittyvistä betonirakenteista. Sa-
malla laadittiin kiviladelman päälle raken-
netun vanhan Pakkahuoneen perustusten
vahvistaminen ja tukeminen kaivutöiden
ajaksi. Näiden lisäksi selvitettiin kiinteis-
töihin rakennettavien P-Hämpin porras-
ja hissikuilujen rakentamisen edellyttämät
rakennemuutokset kiinteistöjen kantavissa
rakenteissa, Seppänen muistelee.
Varsinainen rakennesuunnittelu tehtiin
seuraavan urakkavaiheen eli rakennustek-
nisten ja talotekniikkaurakoiden yhteydes-
sä syksystä 2011 alkaen. Seppänen huo-
mauttaa, että rakennesuunnittelussa tuli
ottaa huomioon myös pohjaveden vaiku-
tus, louhintatärinät sekä ympäristön raken-
nusten asettamat rajoitukset keskustamil-
jöössä. Erityishuomion Seppänen antaa
kohteen paloasiantuntijoille.
–
Paloasiantuntijana hankkeessa toimi
L2 Paloturvallisuus Oy, joka simulointi-
tekniikalla sai osoitetuksi, että koko py-
säköintiluola on samaa palo-osastoa, jo-
ka jaetaan ilmastointiteknisesti kuuteen
erilliseen savulohkoon, jolloin hallin ava-
ruutta ja helppokäyttöisyyttä rajoittavat
väliseinät voitiin jättää hallista pois. Tästä
seurasi, että rakenteiden palonkestovaati-
mukset edellyttivät toimia myös rakenne-
suunnittelussa.
Rakennesuunnittelun projektipäällikkö-
nä vuodesta 2009 toiminut
Kimmo Fabrin
A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy:stä sa-
noo, että kohteen kantavat rakenteet ovat
pääosin paikalla valettuja teräsbetonira-
kenteita, joista pysäköintiluolan parkkita-
sot jälkijännitettiin tartunnattomilla punok-
silla ja Noutoparkin pihakansi jälkijännitet-
tiin osin tartunnattomilla ja osin injektoita-
villa punoksilla.
–
Betonielementtejä käytettiin lähinnä
joidenkin nousukuilujen toteutuksessa.
Suunnittelimme kohteeseen myös teräsra-
kenteita, joista suurimmat kokonaisuudet
olivat molempien sisäänajojen sisääntulo-
katokset.
Osa nousukuiluista toteutettiin lopulta
Saanio & Riekkola Oy:n laatimien suunni-
telmien pohjalta, joissa toteutusaikataulujen
nopeuttamiseksi kuilujen betoniseiniä oli
vaihdettu teräsrakenteisiksi, Fabrin kertoo.
Fabrin sanoo hankkeen suurimmik-
si haasteiksi rakennesuunnittelun osalta
Pakkahuoneen perustusten vahvistami-
sen, josta yläosa toteutettiin ns. lamelloin-
Dramaattinen valaistus tekee
P-Hämpissä asioinnista kokemuksen.
johtaja
Markku Hiltunen
,
ja hänen oikea-
na kätenään käytännönläheinen
Pasi Ne-
valainen
,
arkkitehdit tähdentävät.
Kalliorakennusurakka teetti töitä
P-Hämin projektissa A-Insinöörit Suun-
nittelu Oy vastasi liikenne-, geo- ja raken-
nesuunnittelusta ja A-Insinöörit Rakennut-
taminen Oy rakennuttajatehtävistä ja val-
vonnasta.
Jorma Rantanen
A-Insinöörit
Rakennuttaminen Oy:stä kertoo, että pit-
kä projekti oli erityisen vaativa mutta mie-
lenkiintoinen.
–
Urakkavaiheen jakautuminen kallio-
rakennusurakkaan ja rakennusurakkaan
asetti omia vaatimuksiaan. Varsinkin kal-
liorakennusurakan loppuvaiheessa alkanut
rakennusurakka edellytti töiden sauma-
tonta yhteensovittamista. Projektissa mu-
kana olleet kantoivat tästä esimerkillisesti
vastuunsa. Urakkavaiheiden erilaisuudet
edellyttivät henkilöstöltä erikoisosaamis-
ta. Esimerkiksi valvojat olivat kummassa-
kin urakkavaiheessa eri henkilöitä, Ranta-
nen muistelee.
Kiinteistöliittyjäkuilujen teko Hämeen-
kadun varrella oleviin kiinteistöihin oli
Rantasen mukaan mielenkiintoinen työ-
vaihe.
–
Nyt VR, Stockmann, Kiinteistö Oy Hä-
meenkivi, Varma ja Tampereen Seudun
Osuuspankki pystyvät tarjoamaan asiak-
kailleen nopean hissillisen kulkuyhteyden
30
metriä Hämeenkadun alla olevaan py-
säköintiluolaan. Lisäksi hissiyhteydet ovat
käytössä Suomen Pankin aukiolta ja Nou-
toparkista.
Rantanen painottaakin ylpeänä, että py-