10
1/2013
PROJEKTIUUTISET
huomioon sopimuksen arvo ja saavutettava
hyöty, toistuvuus sekä suunnitelmallisuus.
Toimintaohjelmista tehoiskuja
Maan hallitukset ovat tehneet vuosien kulu-
essa useita talousrikollisuuden vastaisia ohjel-
mia. Tuorein, viime tammikuulta on jatkoa vii-
delle aikaisemmalle valtioneuvoston periaate-
päätökselle hallituksen toimintaohjelmaksi har-
maan talouden vähentämiseksi.
Talousrikollisuuden torjumisen kuulumises-
ta hallituksen yhdeksi painopistealueeksi osoit-
taa se, että viranomaisresurssit on irrotettu hal-
lituksen tuottavuusohjelmasta ja lisärahoitusta
on kasvatettu vuosittaisella 20 miljoonan euron
määrärahalla, vaikkakin määräaikaisesti.
Tammikuun 2012 ohjelmassa toimenpiteet
oli konkretisoitu 22 hankkeeksi, joista selväs-
ti rakentamiseen kohdistuu puolet. Niiden to-
teutumista selkeyttää vastuutahon nimeäminen
jokaiselle ja syyskuussa toteutettiin seuraavat
toimenpiteet:
•
Laajentaa tilaajavastuulain selvitys-
velvollisuutta, lain soveltamisalaa ja
kehittää lain seuraamusjärjestelmää
säätämällä korotetusta laiminlyönti-
maksusta.
•
Sisällyttää julkisissa hankinnoissa
kuntien rakennusalan urakkasopimuksiin
lauseke, jonka mukaan sopimukseen
liittyvissä työsuhteissa on noudatettava
vähintään niitä työsuhteen vähimmäis-
ehtoja, joita Suomen lain ja työehto-
sopimusmääräysten mukaan on
noudatettava.
Toimenpiteistä toteutuu vuoden 2013 loka-
kuusta alkaen seuraavat:
•
Tehostaa rakennusalan työsuhde- ja
verovalvontaa ottamalla käyttöön
työmailla veronumero pakollisessa
kuvallisessa tunnistekortissa.
•
Lisätä viranomaisten rakennusalalta
käytettävissä olevia tietoja ottamalla
käyttöön työmaiden työntekijätietojen ja
urakkatietojen kuukausittainen ilmoitus-
menettely verohallinnolle. Tähän liittyy
pääurakoitsijan velvollisuus pitää
luetteloa työmaan työntekijöistä, joka
velvoite siis on tulossa voimaan samaan
aikaan, ensi lokakuussa, ilmoitus-
velvollisuuden kanssa.
Ilmoitusvelvollisuutta pyritään täsmentä-
mään vielä ennen vuodenvaihdetta 2012/2013,
jos hallituksen esitys HE 92/2012 tulee hyväk-
sytyksi.
Rakennusliikkeillekin luokitus?
Rakennusliikkeillä ei luokitusta ole Suomes-
sa toistaiseksi ollut. Vastaava järjestelmä on esi-
merkiksi Norjassa, jossa tavoitteena on ensisi-
jaisesti laadun parantaminen.
Tammikuun 2012 ohjelmassa oli ympäristö-
ministeriölle annettu tehtäväksi selvittää mah-
dollisuudet luoda valtuutettujen urakoitsijoi-
den järjestelmä. Luvanvaraisuuden on ajatel-
tu rajoittavan niiden yritysten toimintaa, joil-
la ei ole tarkoitustakaan noudattaa lainsää-
däntöä ja joilla on taustallaan samankaltaisia
yrityksiä.
Toimenpidettä ei ole ohjelmassa asetettu kii-
reelliseksi eikä aikataulutettu. Pelkästään har-
maan talouden torjumiseksi järjestelmä vaikut-
taakin kalliilta ja sillä olisi oltava muita hyöty-
jä. Näitä voisivat olla rakentamisen laatu ja tur-
vallisuus.
Hallituksen ohjelmassa vastuu selvityksestä
on osoitettu ympäristöministeriölle; ei TEM:lle.
Tämä kuvannee sitä, että hyötyjä olisi saata-
va harmaan talouden ehkäisyn lisäksi etenkin
rakentamiseen laatuun. Ja tämähän on YM:n
vastuulla.
Luotettava Kumppani -ohjelma
ja tilaajavastuu.fi-palvelut
Rakennusalan toimijat ovat osaltaan osallistu-
neet keinovalikoiman kasvattamiseen ja tulok-
sena on Luotettava Kumppani -ohjelma. Siitä
ja tilaajavastuu.fi-palveluista vastaa alan järjes-
töjen ja järjestelmän kehittäneen Aspida Oy:n
omistama Suomen Tilaajavastuu Oy.
Tilaajavastuulain raportointia varten tar-
vittavat asiakirjat ohjelma hoitaa toimittajan
ja urakoitsijan puolesta noutamalla tiedot eri
rekistereistä ja myös pitää ne ajantasalla. Ti-
laajavastuu.fi:n palveluista mittavin on koko-
naiskattava palvelu veronumero-velvoittei-
den kattamiseksi. Järjestelmä on suoraan yh-
teydessä verohallinnon veronumerorekisteriin
ja hoitaa veronumeron aitouden tarkastami-
sen, lakisääteisen raportoinnin sekä työmaan
henkilörekisterin ylläpidon. Palvelu hoitaa
myös verohallinnolle vuonna 2013 tehtävän
ilmoitusmenettelyn.
Järjestelmä on laajenemassa Virosta muihin-
kin Baltian maihin, Puolaan ja Ruotsiin, jotta
lain edellyttämät raportit ulkomaalaisistakin
saadaan.
Lyhytkestoisten velvoitteiden hoitoa esimer-
kiksi taloyhtiöillä helpottaa Valvoja-palvelu,
jonka avulla tietojen valvonta työmaakohtaises-
ti on automatisoitu. Myös luottotieto- ja tausta-
selvityspalveluiden yhdistäminen osaksi raport-
teja mahdollistuu.
Korjausrakentamisen harmaan talouden tor-
junnassa auttaa vuonna 2012 avattu Korjaus-
urakka.fi-palvelu. Sen avulla taloyhtiöt ja isän-
nöitsijät voivat kilpailuttaa urakoita sekä saa-
da tarjouksia luotettavilta urakoitsijoilta. Kor-
jausurakka.fi on täysin ilmainen työn tilaajalle.
Tässä palvelussa mukana olevat urakoitsijat
kuuluvat Luotettava Kumppani -ohjelman pii-
riin, josta tilaajavastuulain asettamat velvoit-
teet ovat helposti tarkastettavissa Tilaajavas-
tuu.fi-palvelusta. Palvelussa on yli 10 000 ura-
koitsijaa eri puolilta Suomea.
■
Käännetyn arvonlisäveromenettelyn
vaikutus.
Lähde: VM:n raportti Harmaan
talouden tilannekuva 1/2012
Risto Pesonen
diplomi-insinööri