Page 49 - PU112_FI_Grey

Basic HTML Version

49
PROJEKTIUUTISET 1/2012
Martinlaakson ostoskeskus
Kauppakeskus Martinlaakson Ostari
Kivivuorentie 4, Vantaa
Brut toala
Tilavuus
Rakennusaika
Rakentamiskustannukset
9 000 brm
2
(ostoskeskus)
85 000 brm
3
(ostoskeskus)
6/10-11/11 (asunnot
valmistuvat 31.3.2012)
noin 25 milj. euroa
(ostoskeskus)
Rakennut taja
Rakennut tajakonsult ti
Pääsuunnit telija
Rakennesuunnit telija
KVR-urakointi
Citycon / liikerakennus Skanska Kodit / asuinrakennus
A-Insinöörit Rakennut taminen Oy
Arkkitehtitoimisto Petri Rouhiainen Oy /
Petri Rouhiainen, Esko Pelkonen
A-Insinöörit / Jari-Tapio Aalto
Skanska Talonrakennus Oy
Asuintornin asukaspiha
13. kerroksessa
Asuintornin osalta projektipäällikkönä
toimi Skanska Kotien
Kati Valtonen
. Ra-
kennuksen 14 asuinkerroksessa on kaik-
kiaan 67 asuntoa isoista yksiöistä kolmioi-
hin. Kohderyhmä arvostaa kaupunkimais-
ta ympäristöä, hyviä palveluita ja liiken-
neyhteyksiä.
– Rakennus oli suunnitteluvaiheessa,
kun Skanska Kodit tuli mukaan projektiin.
Tehdyt suunnitelmat ja tilaohjelma sopivat
hyvin Skanska Kotien kodeiksi, Valtonen
sanoo.
Muuta aluetta selvästi korkeampi raken-
nus muodostaa eräänlaisen maamerkin.
Koska rakennuksella ei ole omaa pihaa,
on rakennuksen 13. kerrokseen sijoitettu
asukaspiha. Siellä on myös saunaosasto ja
kerhotilat. Rakennuksen 14. kerroksen ja
sen yläpuolella sijaitsevan konehuoneen
pohjapinta-ala on alapuolisia kerroksia
pienempi, minkä ansiosta asukaspihan kat-
to voi olla avonainen. Tämä mahdollistaa
valoisuuden ja avarat näkymät.
Asuintornin ilmanvaihdon konehuone
sijaitsee rakennuksen katolla 15. kerrok-
sena. Kauppakeskuksen konehuoneet on
jaettu kahteen osaan. Kaikkiaan 120 met-
riä pitkän rakennuksen toinen konehuo-
ne on päivittäistavarakauppojen päädyssä
ja toinen konehuone aseman puoleisessa
päädyssä ravintolaklusterin läheisyydessä.
Rakennuksessa on yhteensä 475 pysä-
köintipaikkaa, joista reilu puolet sijaitsee
keskuksen katolla. Katolla on asukaspysä-
köinti ja viereisen juna-aseman liityntälii-
kenteen pysäköintipaikat. Keskuksen alla
sijaitsevasta pysäköintikellarista on liuku-
tasot ostoskeskukseen.
Junaradan läheisyys loi haasteita
Skanska Talonrakennus Oy:n työpäällik-
Niilo Takala
näkee, että rakennustyöt
olivat tavallista vaativampia, koska käyt-
täjien lopulliset lähtötiedot saatiin pääosin
vasta vuonna 2011 ja kaikki käyttäjien
muutostyöt tilattiin saman vuoden kesällä.
– Suunnittelu eteni samanaikaisesti ra-
kentamisen rinnalla. Kuitenkin valmistu-
minen oli jo 29.11.2011. Jäi todella vähän
aikaa luovutusvaiheeseen. Käyttäjien lu-
kuisat muutostyöt aiheuttivat hankaluuk-
sia rakennustöiden etenemisessä. Toisaalta
Skanska teki omana työnä myös taloteknii-
kan. Siten saimme muutostyöt nopeasi to-
teutukseen, Takala sanoo.
Takalan mukaan vieressä kulkeva rau-
tatie oli otettava monella tapaa huomi-
oon. Esimerkiksi ratakiskojen mahdollista
liikkumista seurattiin jatkuvasti. Hän huo-
mauttaa myös, että työturvallisuus on ai-
na tärkeätä, mutta erityisesti asuintorni-
talon rakentamisessa se oli merkittävässä
roolissa.
Q
Asunnoissa on hyvin varustellut keittiöt ja
pesutilat.
Asuintornin hissiaula.
Yhteisissä tiloissa 13. kerroksessa on myös
sauna.
ȱ
.RNRQDLVYDOWDLVWD UDNHQQXVWHQ /9,$
VSULQNOHUL VlKN| WHOH MD
WXUYDVXXQQLWWHOXD
ȱ
ȱ
1LLWW\NDWX
(VSRR
SXK
Taitava ja turvallinen kumppani
p. 0207 911 777 |
Rakennuttaminen
Kustannuslaskenta
Rakennesuunnittelu
LVISA-suunnittelu