Page 187 - PU112_FI_Grey

Basic HTML Version

Esipatinoitu Musiikkitalon vihreä päämassa
on jatke Töölönlahden puistomaisemalle ja
se asettuu veistosmaisesti ydinkeskustan
eteen. Näin ollen se tuo uuden kerroksen
kaupunkikuvaan.
187
PROJEKTIUUTISET 1/2012
vin. Kupari niin ikään säilyttää muotonsa sään
ja lämpötilojen vaihteluissa, muun muassa al-
hainen lämpöliike ja korkea sulamispiste.
Kuparin kukoistus arkkitehtuurissa
Sotka, Tampereen kirjasto, on upea esimerk-
ki siitä, miten kauniisti kupari voidaan taitavis-
sa metallimiehen käsissä saada myötäilemään
erilaisia muotoja. Metso on mestariteos niin ul-
ko- kuin sisätilojensakin arkkitehtuurin suhteen.
Pietilät tekivät kuparista arkkitehtonisen ihon,
verhoilumateriaalin, joka nyttemmin on saa-
nut maailman arkkitehtuuridiskurssiossa vank-
kumattoman aseman. Sen avulla on mahdollis-
ta ”piirtää” esiin vaikeitakin muotoja ja samalla
antaa rakennuksille erittäin kestävä kuorisuoja.
Arkkitehtipari
Raili
ja
Reima Pietilää
voidaan
pitää ratkaisevassa roolissa, kun puhutaan sa-
massa lauseessa sekä kuparista että arkkiteh-
tuurista. Heidän kenties merkittävin työnsä Di-
poli oli alkutahti prosessille, joka nyt saa yhä
uusia ilmenemismuotoja maailmanlaajuisesti.
Vuonna 2002 valmistunut Poppodium Mezz
-konsertti ja tanssihalli Hollannissa on yksi esi-
merkki siitä, mihin kupari taipuu verhoiluma-
teriaalina.
Esimerkkeinä uudemmasta suomalaises-
ta arkkitehtuurista, jossa kuparilla on nimen-
omaan rakennuksen massamuodon esiin nosta-
misessa kriittinen rooli, ovat Helsingin Musiik-
kitalo, Kotkan puuvenekeskus ja Pyhän Hen-
rikin ekumeeninen taidekappeli sekä Ikituuri-
asuintornitalo unohtamatta Klaukkalan kirkkoa.
Mainitut rakennukset myös ovat hieno esimerk-
ki siitä, miten vaihteleva kuparin väritys voi olla.
Metso on patinoitumisessaan vai-
heessa, jossa sateelle alttiit pin-
nat ovat jo alkaneet patinoitua. Sen
sijaan pääoven suojaisessa sopu-
kassa olevat kupariset osat ovat
edelleen punakkaat.
Kupari vähäisen lämpöliikkeensä vuoksi
on oiva verhoilumateriaali paikkoihin,
joissa hienostuneet detaljit ja rakenneosa-
siirrokset tahdotaan tehdä lähes korumai-
seen tapaan. Kulttuuritalon uuden yhdys-
käytävän lasiseinien suojaritilät sointuvat
hyvin Aallon arkkitehtuuriin tuoden muka-
naan kuitenkin selkeän ja itsenäisen kult-
tuurikerrostuman kokonaisuuteen.