116
1/2012 PROJEKTIUUTISET
Paunun koulu
seen sanomaan sanansa suunnitteluun.
Opettajien lisäksi kuultiin muun muassa sii-
voushenkilöstön ja oppilaskunnan toiveita.
– Kaikkia toiveita ei tietenkään pystytty
toteuttamaan, mutta suunnitelmia tarken-
nettiin osallistavan suunnittelun edetessä,
Huikuri toteaa.
Kouluun haluttiin Jämsässä valoa ja vä-
riä sekä liikkumisen esteettömyyttä. Ava-
ruus näkyy hyvin pääovelta avautuvassa
aulatilassa, joka toimii myös koulun ruoka-
salina. Aula on ylöspäin auki vesikattoon
saakka, jolloin sille kertyy vapaata korke-
utta noin kymmenen metriä.
Liikuntasalin näyttämö (tanssisali) auke-
aa haluttaessa aulan näyttämöksi. Näyttä-
mö voidaan eri tarpeiden mukaan lisäksi
avata liikuntasaliin tai auditorioon. Sieltä
on myös suora yhteys musiikkiluokkaan.
Muuntuvuuden ansiosta tiloista saadaan
tarvittaessa varsin monitoiminen tilakoko-
naisuus.
– Ruokala ei ole piilossa, vaan se antaa
avarana tilana mahdollisuuden esimerkiksi
vanhempainiltojen ja luentojen järjestämi-
seen, Huikuri muistuttaa.
Arkkitehdit Markku ja Hellsten puhu-
vat avoimuuden ja muuntuvuuden lisäksi
turvallisuudesta. Luokista näkee helposti
ulospäin esimerkiksi niissä tapauksissa, et-
tä käytävillä liikkuu sinne kuulumattomia
ihmisiä. Jokaisessa luokassa on kaksi pois-
tumisreittiä.
Osmo Raiskio sanoo, että suunnittelus-
sa osansa sai rakennuksen energiatehok-
kuus. Osassa tiloissa optimaalisesta valais-
tuksesta vastaavat liiketunnistimet. Koska
koulu on kovassa iltakäytössä, myös ku-
lunvalvontaan kiinnitettiin toteutuksessa
huomiota.
Liikuntasali tulee kovaan käyttöön
Paunun koulun muoto löytyi arkkitehti
Markun mukaan pitkälti ympäröivien ele-
menttien, joen ja läheisten teiden, ohjaa-
mana. Rakennuksen eteläpuolelle muo-
dostui tuulelta suojassa oleva sisäpiha.
Jouko Rossi sanoo, että u-muotoisen ra-
kennuksen mittamaailmassa oli haasta-
vuutta. Elementtisuunnittelussa piti huo-
mioida lukuisia vinoja kulmia.
– Toisessa luokkasiivessä rakennerat-
kaisut tehtiin siten, että ne mahdollistavat
vielä kolmannen kerroksen rakentamisen,
eli tiloja voidaan niiden osalta laajentaa,
Rossi kertoo.
– Rakennuksen korkeutta passattiin osal-
taan sen mukaan, että toisesta kerroksesta
saatiin suora kulkuyhteys vieressä kulke-
valle Koskentielle, Raiskio täydentää.
Yksi poikkeuksellinen tila kouluissa on
liikuntasali. Paunun koulussa siitä halut-
tiin tehdä iso ja monikäyttöinen. Katsomo-
ja saliin ei kuitenkaan tarvinnut rakentaa.
Liikuntasalissa on pitkät 21 metrin jän-
nevälit ja vahvistetut rakenteet. Liikuntasa-
lin katossa käytettiin TT-laattaa.
– TT-laatan etuna salissa oli muun mu-
assa se, että niihin pystyttiin kätevästi kiin-
nittämään tarvittavia välineitä, kuten kori-
pallotelineet, Rossi sanoo.
Ylimääräisiä esteitä liikuntasalin seinil-
tä saatiin pois toteuttamalla salin lämmitys
kattosäteilijöillä. Liikuntasalin kentän pin-
naksi valittiin saumaton Pulastic-massalat-
Toisen kerroksen luokissa on vihreät tuolit.
Keski-Suomesta muistuttaa.
Rakennusurakoinnista vastanneen Peab
Oy:n Keski-Suomen yksikön aluepäällik-
kö
Tarmo Heinonen
muistelee jo nyt hy-
vällä, millainen haaste oli saada paalutus-
kone pysymään vetelällä pohjalla ”pinnan
päällä”.
– Kyllähän aikataulusta tuli haastava
saastuneen maan ja pehmeän pohjan ta-
kia. Niiden lisäksi viime talvi oli tiukkaa
aikaa rakentamiselle. Saimme hieman li-
säaikaa rakentamiseen talven kylmyyden
takia, Heinonen kertoo.
Tilat muokkautuvat
tarpeen mukaan
Paunun koulun arkkitehteina toimineet
Seppo Markku
ja
Anneli Hellsten
H&M
Arkkitehdeista sanovat koulun suunnitte-
lun keskeisenä tavoitteena olleen avoin
oppimisympäristö. Tämä tarkoittaa, ettei
oppimista tapahdu vain suljetuissa luokis-
sa, vaan kaikki koulun tilat voivat toimia
opetustiloina.
Koulun käytäville on tehty tiloja oppi-
tunteja, ryhmätöitä ja oppilaiden keski-
näistä vuorovaikutusta varten. Jokaisessa
kerroksessa on oppilaille toiminta-auloja.
– Oleellista on antaa mahdollisuus vaih-
toehtoisille opetustavoille, Markku koros-
taa.
Rehtori Huikuri kertoo käyttäjien pääs-