Page 107 - PU112_FI_Grey

Basic HTML Version

107
PROJEKTIUUTISET 1/2012
F. E. Sillanpään lukio
videointiinkin.
Rehtori
Kari Lähde
esittelee tyytyväise-
nä uutta lukion tilaa ja saneerattua koulua.
– Joka kerta, kun laajennuksia on teh-
ty, ovat tilat nopeasti loppuneet kesken.
Päätimme nyt rakentaa kolme ylimääräistä
luokkaa, mutta niinpä siinä kävi, että nekin
ovat jo käytössä, hän kertoo.
Uusi, lukion D-osa, on rakennettu aiem-
pien rakennusten väliin.
– Lisärakennuksen kohdassa oli piha-
alueella ongelmallinen syvempi kohta,
joka rakentamisella täytettiin. Nyt saatiin
kunnollinen sisäänkäynti. Tilat olivat ah-
taita ja varsinaista avaraa aulatilaa ei ol-
lut ennen, sanoo arkkitehti
Mikko Uotila
.
Hän kertoo, miten haasteellista oli läh-
teä muokkaamaan eri vuosikymmenten
sirpaleista kokonaisuutta. Suunnittelu kes-
ti noin puolitoista vuotta ja käyttäjien toi-
veilla oli suuri merkitys onnistumisessa.
- Tavoitteena oli luoda lämminhenkinen
koulu samalla kunnioittaen 50-luvun ra-
kentamista. Suunnittelun lähtökohtatilan-
teessa koulurakennuksessa näkyi eri vuo-
sikymmenten kirjo, sillä jotakin oli kouluun
rakennettu jokaisella vuosikymmenellä.
Tehtävä onnistui erinomaisesti, sillä nyt
koulu on ehjä kokonaisuus niin, ettei ra-
kennuksen historiaa tuntematon henki-
lö edes huomaa eri vuosikymmenten ra-
kentamista. Ulkoa talo on rapattu ”vanhan
keltaisella” ja sisällä on paljon punertavaa
väriä, ei kirkuvaa punaista, vaan viininpu-
naista ja puuta. Lukion sisääntuloaula on
Sisääntulo on nyt lisärakentamisen myötä
saanut avaran tilan, joka ennen puuttui sok-
keloisesta talosta.
Viihtyisässä opettajainhuoneessa on sei-
nällä myös henkilökunnan hakulaite sekä
tilaa ja väriä.
Puolipyöreän kaaren sisällä on kirjasto.
Kirjastosta pääsee lukuhuoneeseen, jossa
jokaiselle on eristetty pienet loosit.
avara ja valoisa.
Yksityiskoulusta kunnan kouluksi
Kannatusyhdistyksen perustaman Hä-
meenkyrön yksityisen oppikoulun aika
päättyi peruskoulu-uudistukseen kesällä
1974, jolloin kunta siirtyi peruskoulujärjes-
telmään ja koulustakin tuli kunnan omis-